Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Nanna Nyfiken
Novis
Novis



Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en...Lunette storlek 2, förr Lady Cup Large
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-08-13

Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Empty
InläggRubrik: Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka?   Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Emptyons aug 20, 2008 9:11 pm

Finns det några fakta när det gäller risker med att använda menskopp? Vid otillräcklig rengöring? Infektioner? Annars? Är inte orolig över att använda menskopp, men intresserad av fakta.
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Empty
InläggRubrik: Sv: Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka?   Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Emptymån sep 01, 2008 11:37 am

Det värsta du kan råka ut för är att du glömmer att du har mens!

Att missköta sin menskopp så mycket så att man blir sjuk behöver man nog vara ganska som vi säger i skåne "mögfärdig"
Det är dina egna bakterier du hanterar oftast och inuti dig är det ju sterilt! Så om du glömmer din kopp då och då så är det ingen fara! Dessa strikta restriktioner om rengöring är ju för att folk ska hålla sina koppar rena! De måste se till så att kopparna sköts på ett bra sätt.

Att skölja den men rent vatten räcker för att kunna sätta in den igen och att man tvättar sina händer innan man hanterar den för uttag och insättning men det gör man väl även när man har tampong och binda?

menskoppen har inte vid något tillfälle kunnat kopplas till varken TSS (Tampongsjukan) eller andra sjukdomar. (tamponger uppvisar bakterie angrepp på de flesta av sina tester)

Du ska ju tömma din kopp inom 12 timmar det är riktmedlet! Jag har vid flera tillfällen glömt att jag har mens och kommer på att oj jag har inte tömt min kopp sedan i förrgår! speciellt i slutet av mensen då det ju bara kommer lite! (NU är inte detta att rekommendera utan det är jag som är klantig) Jag har en klisterlapp som jag sätter upp på toa så att jag ska komma ihåg att tömma den! Fast bara på ena toan!

Så några andra risker än att du kan glömma att du har mens kan jag inte se!
Till överst på sidan Gå ner
StephanieP
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 1
Menskopp? : Jag har en...
1:a Koppen? : år 1900
Registration date : 08-07-29

Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Empty
InläggRubrik: Sv: Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka?   Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Emptytis sep 30, 2008 8:20 pm

Jag själv verkar ha problem med en nerv som går från någonstans inifrån slidan till ryggen/sidan. Så när jag har en tampong och ska gå på toa kan jag få en fruktansvärd kramp i sidan (förmodligen för att jag spänner mig på något sätt då), så pass att jag nån gång bara legat och rullat på golvet av smärta. Nu när jag börjat använda menskopp ska det bli intressant att se om den påverkar samma nerv... Jag hoppas inte...
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Empty
InläggRubrik: Sv: Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka?   Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Emptytor okt 02, 2008 2:06 pm

En tampong sitter ju högt upp och kan kankse på dig då irritera livmodertappen och så suger den ju torrt slemhinnorna.
En menskopp ska ju sitta så lågt ner det går utan att man känner av den då sitter den rätt. Har man då ont efter att ha satt in koppen så kan den ha kommit för högt upp så den suger tag i livmodertapp eller omgivningen! Rätt insatt så ska inte menskoppen varken kännas eller göra ont. Alltså så långt ner som möjligt utan att den känns och den sitter rätt!

När du haft dessa kramper och tagit ur tampongen har det slutat på en gång då? Så att du kan koppla det till att du satt in en tampong?

Har du märkt om det är i början eller i slutet av mensen du känner av det här? Eller är det alltid?
Till överst på sidan Gå ner
LottaLuvin
Novis
Novis
LottaLuvin


Antal inlägg : 33
Age : 54
Menskopp? : Jag har en Pink Cup
1:a Koppen? : januari 2009
Registration date : 09-01-24

Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Empty
InläggRubrik: Sv: Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka?   Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Emptysön jan 25, 2009 4:35 pm

Som jag har förstått det så KAN man få problem om man har spiral, och inte bryr sig om att göra så att koppens vacum släpper innan man tar ut sin kopp.
Om det är någon som vet mer om det så får ni gärna dela med er av era kunskaper!

Lev mjukt
/Lotta
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Empty
InläggRubrik: Sv: Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka?   Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Finns några risker med att använda menskopp? I så fall, vilka?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Informationsmaterial om menskopp?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Allmänt om Menskoppar :: Menskopp?? Vad?-
Hoppa till: