Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Spiral och mens

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Nanna Nyfiken
Novis
Novis



Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en...Lunette storlek 2, förr Lady Cup Large
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-08-13

Spiral och mens Empty
InläggRubrik: Spiral och mens   Spiral och mens Emptylör feb 21, 2009 11:18 pm

Har nyligen satt in spiral och har nu min första mens med spiral. Jag blöder mycket mer än vanligt. Häromdagen när jag blödde som mest fick jag lov att tömma koppen med ca 1,5-2 timmars mellanrum. Blev helt okoncentrerad på jobbet av att hålla koll på mensen. Väntade längre, kanske 2,5 eller max 3 timmar, vid något tillfälle denna dag och då blev koppen proppfull och det läckte så en tunn apoteksbinda som jag hade blev proppfull. Hade läckt strax innan och satte på mig en binda som extra säkerhet och tur var det. Tidigare, före spiralen, har jag använt ett trosskydd som komplement till koppen de dagar jag blöder som mest. Tror att jag denna dag blödde mer än dubbelt så mycket som jag annars gör.

Tidigare har jag inte alls behövt titta på klockan och känna efter om det läcker för att hålla koll på om det varit dags att tömma koppen. Det har räckt med att jag blir kissnödig med jämna mellanrum och har tömt koppen då.

Ni andra som har spiral, ökar blödningsmängden jättemycket, eller? Ökar mängden mensblod när man nyligen satt in spiral och minskar till "normal" nivå igen? Är något fel? Så här mycket blod orkar jag inte med i längden, det kändes jättejobbigt. Andra synpunkter, positiva eller negativa, på spiral som preventivmedel?
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Spiral och mens Empty
InläggRubrik: Sv: Spiral och mens   Spiral och mens Emptysön feb 22, 2009 11:29 am

Jag blöder massvis med kopparspiral, dessutom länge 3 veckor av 4. Med kopparspiralen kan man börja blöda mer.

Med hormonspiral blöder jag mindre, men i princip dagligen, i varierande mängd (allt från normal mensblödning till stänkblödningar). Normalt ska det hela stabilisera sig inom ett halvår, det gjorde det dock aldrig för mig.

Man blöder oftast mer i början när man satt in en hormonspiral, men sedan ska det minska och för vissa slutar man blöda helt. Kopparspiralen kan man som sagt blöda mer av.

För mig fungerar inga hormoner, därför är det bara kondom som gäller här eftersom kopparspiralen gav mig värre blödningar än jag redan har, och då har jag väldigt kraftiga blödningar normalt.

En doktor i kinesisk medicin förklarade en gång för mig att de ser på spiralen som en kronisk inflammation i livmoder och att det är just det som gör att spermierna inte kan tränga igenom. För mig som är bland annat nickelallergiker fungerar inte koppar alls i min livmoder.

Hormonspiralen skall ge minimal mängd hormoner ut i kroppen eftersom den verkar lokalt, så bättre än p-piller, men hormonerna läcker fortfarande ut i kroppen.

Summasummarum; spiral är säkert bra för den som den passar på, men jag vet att många blivit besvikna just för att förväntningarna varit så höga. Om du orkar, så ge spiralen ett halvår till ett år, så har det mesta hunnit stabilisera sig och var beredd på att den inte fungerar så bra i början!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Nanna Nyfiken
Novis
Novis



Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en...Lunette storlek 2, förr Lady Cup Large
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-08-13

Spiral och mens Empty
InläggRubrik: Sv: Spiral och mens   Spiral och mens Emptysön feb 22, 2009 10:52 pm

Skrev inte vilken sorts spiral jag satt in, det är alltså en kopparspiral.

Har normalt en ganska kort menscykel, 22-24 dagar. Då är det ganska kort tid mellan mensen är slut och min ägglossning inträffar, eftersom ägglossningen ganska regelbundet inträffar två veckor före nästa mens. Låter inte lockande med kopparspiral om jag, förutom stor blödning, dessutom ev får längre mens. Tycker att jag mår som bäst psykiskt mellan mens och fram till strax efter ägglossning, så den tiden i månaden är jag liksom rädd om.

Barnmorskan som satte in spiralen sa just det, att låt det gå ett halvår för att "det hela" ska stabilisera sig.

Usch, det här känns inte riktigt bra. Var så glad över ett nytt, fräscht preventivmedel när jag just satt in spiralen, men nu känns det ledsamt. Hormoner som preventivmedel (p-piller eller hormonspiral) lockar mig inte heller. Åt minipiller ett tag men blödde typ varannan vecka så jag slutade med det. Tycker det är svårt med bra preventivmedel.
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Spiral och mens Empty
InläggRubrik: Sv: Spiral och mens   Spiral och mens Emptymån feb 23, 2009 9:40 am

Om du orkar tycker jag du ska vänta 3 mensperioder och se vart det lutar. Det kanske bara är nu första månaden som är kämpig!

Annars finns ju även pessar som vi menskoppsanvändare klarar hur lätt som helst. Ler Tyvärr finns det inte att få tag i här på Åland, så jag var tvungen att köpa mina från Sverige när jag använde.

Pessar och kondom är ju de som är helt utan hormoner, förutom kopparspiral och tempmätning.

Minsta dosen hormoner ger, vad jag har förstått, hormonspiral (som dock jag fick väldigt stora hormonsvängningar av) och Nuvaring.

Ge inte upp med din kopparspiral än! Allt kan lugna sig med tiden bara kroppen får vänja sig vid den. Förstår att det känns jobbigt, men spiralerna behöver tyvärr ganska lång tid på sig.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Nanna Nyfiken
Novis
Novis



Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en...Lunette storlek 2, förr Lady Cup Large
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-08-13

Spiral och mens Empty
InläggRubrik: Sv: Spiral och mens   Spiral och mens Emptymån feb 23, 2009 10:03 pm

Ja, jag ska prova ett tag. Känns lite mindre ledsamt idag.

Är pessar mer ovanligt i Finland än i Sverige?
Och vad är Nuvaring?
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Spiral och mens Empty
InläggRubrik: Sv: Spiral och mens   Spiral och mens Emptytis feb 24, 2009 12:10 am

Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är i Finland, men på Åland där jag bor är det i princip ingen som använder pessar.

Här finns lite information om nuvaringen, p-ringen.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Sponsored content





Spiral och mens Empty
InläggRubrik: Sv: Spiral och mens   Spiral och mens Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Spiral och mens
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Spiral och menskopp
» Mens-cykeln
» Vad tycker du om Lunetten???

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Om Mens :: Mensen i allmänhet-
Hoppa till: