Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Oki nu behöver jag tips och hjälp!

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Ioma
Moderator
Ioma


Antal inlägg : 17
Menskopp? : Jag har ingen ännu
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-28

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptyons maj 28, 2008 4:59 pm

Använder nu tygbindor och natursvamptamponger och har gjort detta de senaste åren.
Vill testa Menskopp och undrar vad jag ska tänka på?

Har inte fött några barn, är 31 år, har ömsom lite och ömsom mycket mens.

Jag kan INTE känna min livmodertapp vad jag vet. hehe

VAR köper jag dessa billigt?

Sååå.... Tips och råd tack.
Till överst på sidan Gå ner
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptyons maj 28, 2008 9:26 pm

Hej och välkommen Ioma!

Vad ska man tänka på? Allmän handhygiene, eller så hygieniskt du vill med handsprit och grejor, men vatten räcker gott.
Sedan är den "första menskopps-mensen" den som är litet knepig och kladdig, det är under den mensen man lär sig HUR man själv vill bära sin menskopp, hur man lättast för in den och tar ut den. Tror det finns många varianter på hur man gör.

Menskoppen ska ju inte ända upp till livmodertappen, eller så långt in som en vanlig standardtampong ska sitta. Utan den ska sitta väldigt lågt, hur lågt den ska sitta får man prova sig fram till, och om man hittar ett läge som känns skönt och lagom (dvs du känner inte koppen alls, eller bara som en vag förnimmelse) men då kanske "antennen" skaver mot blygläpparna, då kan man klippa av den i lagom längd, en del klipper bort antennen helt andra har hela kvar sålänge det inte stör en.

Menskopparna har en rätt så standardiserad prissättning jsut nu, eftersom stora bind och tampongföretag har "monopol" på mensen så ligger priset rätt "högt" om man jämför med en ask med tamponger eller en packe bindor.
Men din menskopp har du ju kvar i en 10 år, så om du köper en menskopp från ett företag för säg jämna 300kr för den matematiska enkelhetens skull (och priserna ligger däromkring med vissa prisskillnader mellan de olika tillverkarna), så betalar du 30kr per ÅR för att ha mensskydd mot de kronor man betalar på vanliga tamponger och bindor.

Jag köpte min menskopp för 310kr hos pepplon.se och den är då av märket Lunette, men det finns ju många andra varianter, finns mer om dem i forumet också med bilder och allt! Väldigt glad

Hoppas du fått litet svar! Wink

Däremot är jag väldigt nyfiken på hur det fungerar med natursvampar som tamponger Väldigt glad Berätta gärna mer om det!
Till överst på sidan Gå ner
Ioma
Moderator
Ioma


Antal inlägg : 17
Menskopp? : Jag har ingen ännu
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-28

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptyons maj 28, 2008 11:45 pm

Tack för infon. Jag gör en ny tråd om naturtampongerna ;-) Så håller vi trådarna "rena"
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptytor maj 29, 2008 9:28 pm

Ioma skrev:
Använder nu tygbindor och natursvamptamponger och har gjort detta de senaste åren.
Vill testa Menskopp och undrar vad jag ska tänka på?

Har inte fött några barn, är 31 år, har ömsom lite och ömsom mycket mens.

Jag kan INTE känna min livmodertapp vad jag vet.

Hej du!!!

Din livmodertapp känner du bäst när du har mens för att då ligger den lägst... om du har ett hormonpreventivmedel så ligger den lite mittemellan fertilt (högt högt upp) och infertilt (lågt) men om man ska beskriva det hela så känns livmodertappen som en nästipp ungefär och känns som något runt med ett hål i som en liten munk ungefär (utan socker då) Så jo du kan känna din livmodertapp om du skulle behöva det!!!

Om du är 31 år och inte har fött barn och är kort så kan du behöva en mindre kopp! Är du av normal längd så är det den normala som passar bäst. det är egentligen så lite som skiljer så det är mer en smaksak. Att du blöder olika mycket är inget problem med menskopp!! Eftersom den inte absorberar något så blir man inte påverkad i underlivet och den tillför inte heller något. SÅ inte ens en liten mens är något problem med menskopp!

En menskopp som är tillverkad av medicinsk silicon drar inte till sig bakterier och det kan inte växa några bakterier på dem heller för det är inte ett underlag som bakterier gillar!!

En menskopp är bra för dig, din plånbok och din omgivning.

Jag är övertygad om att du skulle trivas med en menskopp!!!
Till överst på sidan Gå ner
Ioma
Moderator
Ioma


Antal inlägg : 17
Menskopp? : Jag har ingen ännu
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-28

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptysön jun 01, 2008 7:05 pm

Tack Sveadmin för den infon.
Jag kommer att beställa en menskopp, det skulle nog funka för mig tror jag och om det är en sån hållbarhet som jag läst mig till så är det ju kanon för både natur och ekonomi.

Jag måste banne mig känna efter en gång till hehe. Måste hitta dem *S*

(Snacka om att karlar skulle trivas på detta forumet) Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptytor jun 05, 2008 3:31 pm

hehe varför ska du hitta den??? har du någon skattletning eller? hihi
Den finns där jag lovar!!! Wink
Till överst på sidan Gå ner
Ioma
Moderator
Ioma


Antal inlägg : 17
Menskopp? : Jag har ingen ännu
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-28

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptyfre jun 06, 2008 12:54 am

HAHA ska göra egen insemination had ejag tänkt innan jag försöker få mer hjälp av läkarna att bli gravid och då hbehöver man ju veta var den är. hehehe
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptyfre jun 06, 2008 3:53 pm

Då kanske du ska titta lite på det här med att lära sig hur feritliteten ser ut rent fysiskt... alltså när det är bäst läge!!! ;0) en del som försökt bli gravida under en lång tid använder sig av mindre förlitliga metoder och känner inte sin kropp och kan inte tolka dess signaler! Som det här att man ska ta tempen för att se när man har ägglossning!!! när tempen stiger så är det för sent den indikerar bara att ett ägg har lossnat men våra kroppar är byggda för att det redan finns spermier som väntar i äggledaren! När tempen stiger så har ägget redan lossnat och det kan vara så låg som 20% chans att bli gravid om man istället vet när man har ägglossning så kan man veta att man ska ha sex eller sin manuella insemination någon dag innan... för då finns det killar på plats när det är dags!!! bara för att man har regelbunden mens innebär det inte att man har ägglossning på den 14:e dagen... det kan variera ganska bra!!! Alltså är oddsen för att man missar rätt dagar ganska stora!!! redan när ägget har lossnat så förändras miljön i slidan och inuti och blir ogästvänligt.... så man behöver vara ute i lite god tid... sen har man inte ägglossning alla lunarfaser!! biland har man ingen alls och det kan ju bero på olika saker! det är ju värt att först kolla in lite snälla inte fullt så stressiga sätt att bli gravid som att gå till doktorn... att lära känna sin kropp är ju inte bortkastat i vilket fall som helst och det är ganska fräckt när man lärt sig det och låter sig helt styras av den kraft som vi besitter... man kan riktigt känna hur man styrs av instinkter, månfaser och annat... det är ganska stort!!!

jag kan det här ganska bra (20 år av erfarenhet) så har du frågor så Pm gärna mig...
Till överst på sidan Gå ner
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptysön jun 08, 2008 12:05 am

Sveadmin skrev:


jag kan det här ganska bra (20 år av erfarenhet) så har du frågor så Pm gärna mig...

Hihi ^^
Men det vart ju ingen garanti när termometern gick sönder o Förste bror bäver blev till, eller var det bäver nr 2 som blev till när termometern lade av??? scratch I love you Wink
Till överst på sidan Gå ner
Ioma
Moderator
Ioma


Antal inlägg : 17
Menskopp? : Jag har ingen ännu
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-28

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptyfre jun 13, 2008 3:38 pm

Sveadmin:
ja jag och maken har försökt sedan år 2000 nu så det blir 8 års försök
Har gått igenom det mesta som inte har med läkarna att göra eftersom de vägrar hjälpa till på grund av min övervikt.
Jag har en personadator som jag ska ta hjälp av så jag prickar in rätt ÄL-dag och dagarna runtomkring så jag vet vilka dagar man ska satsa på.
Är 31 år nu och det känns desperat nu att vi vill ha barn.
De första två åren var kaotiska av aktiva försök men vi gav därefter upp och tänkte att blir det så blir det. Det blev inget tyvärr.
Och nu efter min cancerbehandling så har jag väntat 1 år på att FÅ bli gravid igen och det var 1 år i februari så nu har vi satt igång aktivt nu.
Har visserligen även under detta året haft oskyddat sex vilket vi haft i 9 år.

Jag PMar dig om en sak förresten ;-)
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Emptylör jul 26, 2008 10:36 pm

Har ni kontrollerat makens spermier oxå? Ibland blir allt så fokuserat på kvinnan att mannen glöms bort.

Mina varmaste lyckönskningar till er!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Sponsored content





Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Oki nu behöver jag tips och hjälp!   Oki nu behöver jag tips och hjälp! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Oki nu behöver jag tips och hjälp!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Rent Praktiskt! Hur gör man? :: Att sätta in en menskopp!-
Hoppa till: