Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Att fånga en menskopp

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Att fånga en menskopp Empty
InläggRubrik: Att fånga en menskopp   Att fånga en menskopp Emptylör maj 31, 2008 1:25 pm

När man väl lyckats sätta i en menskopp och den sitter bra, så ska man ju så småningom även ta ut den.
Jag brukar göra såhär:

Börjar med att tvätta händerna om jag har tillgång till rinnande vatten, sedan särar jag på blädderblocket så jag hittar antennen på koppen, antennen använder jag sedan som en guide till att hitta bottnen på min lunette, som jag sedan nyper tag om bottnen där det är räfflat, oftast så släpper vakuumet då, men inte alltid.

Släpper inte vakuumet så brukar jag föra ett finger vid sidan av koppen och trycka mot koppväggen så att vakuumet släpper, sedan nyper jag tag om bottnen och drar ut alltihopa.

Det är sällan det är så mycket blod i koppen att man riskerar att spilla, iaf för min del, det beror ju självklart på när man tömde koppen senast och hurmycket man blöder.

Sedan tömmer jag innehållet antingen i toastolen eller i vasken, sköljer ren koppen och sätter in den i underlivet igen, ibland sittandes eller ståendes i "tampongställningen" med ena foten på toastolen eller badkarskanten. Det beror på vad min kropp går med på den dagen Wink
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Att fånga en menskopp Empty
InläggRubrik: Sv: Att fånga en menskopp   Att fånga en menskopp Emptylör maj 31, 2008 4:23 pm

Jag som inte har någon antenn alls eftersom jag tycker den bara är trams och skaver och gör så att koppen känns... tar tag i botten på koppen och drar den framåt utåt, vacuumet slläpper förr eller senare!!! tömmer den i toan och vill man inte att det ska skvätta så kan det vara bra att ha en bit papper redo ifall det är någon slemsträng som tänker smeta sig fast någonstans...

ibland kan den ha kasat upp lite och då får man krysta lite inte så hårt men lite längre så glider den ner så man får tag på den!!!

sköljer den och kollar så de små hålen är rena ( är de igenproppade så kan inte vacuum bildas och koppen kan läcka) Är hålen igensatta så gnuggar jag koppen mellan fingrarna så lossnar eventuella proppar!!!

sen åker den in igen!!! ;0)
Till överst på sidan Gå ner
Rexy
Moderator



Antal inlägg : 31
Age : 48
Menskopp? : Jag har
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-29

Att fånga en menskopp Empty
InläggRubrik: Sv: Att fånga en menskopp   Att fånga en menskopp Emptylör maj 31, 2008 5:06 pm

Enn så länge, under dom två mens jag har användt den, så tar jag tag med långfinger och tumme i antennen. Därefter "krystar" jag lätt så den lättare kommer ut, sen vrider jag en aning snätt på den så en liten sida av kanten kommer ut först och då släpper vacumet. Nu senast forsökte jag med pekfingret att "Lirka inn luft" med brevid koppen, men jag måste kanske få greppet på just det där med lite mer enn ett forsök innan jag kan si det inte funkade eller funkade bra Ler
Till överst på sidan Gå ner
Persilja
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 21
Age : 48
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

Att fånga en menskopp Empty
InläggRubrik: Sv: Att fånga en menskopp   Att fånga en menskopp Emptytis jul 29, 2008 9:11 am

Alltså, jag fick lite problem där... Få koppen att släppa vakuum är inga problem och få tag i den är inte heller problematiskt, men sen "exploderar" koppen ut lite våldsamt och då blev det lite grisigt i toastolen tyckte jag. Tips? Ska man försöka få tag om kanten för att kontrollera det eller?

Annars funkar det kanon och jag har inte läckt en droppe i natt, tjohoo! (Första mensen på gudvethurmångaår som inte orsakar fläckar på trosor och lakan...)
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Att fånga en menskopp Empty
InläggRubrik: Sv: Att fånga en menskopp   Att fånga en menskopp Emptytis jul 29, 2008 3:28 pm

När du drar ut den gör du det långsamt. Du kommer att börja känna när den nästan är helt ute, men fram till dess kan du se efter med ögonen, så att säga, så du ser när den är nästan helt ute. Du ska helst ta ut koppen utan att dra i antennen, så när du får ett tag kring kroppen på koppen på utvägen tar du nytt tag. När du sen har nästan hela ute kan du ta ännu ett nytt tag om det behövs. Vinkla koppen så att den blir "stående", med öppningen upp mot taket när hela sedan kommit ut. Förstår du hur jag menar?

Du drar alltså inte ut den rakt ut så att hela kommer ut på en gång, utan vippar antennen ner mot golvet så att ena delen av koppens öppning kommer först. På det viset blir det inte grisigt.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Sponsored content





Att fånga en menskopp Empty
InläggRubrik: Sv: Att fånga en menskopp   Att fånga en menskopp Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Att fånga en menskopp
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Informationsmaterial om menskopp?
» P-ring och menskopp
» Spiral och menskopp
» Menskopp fastnade

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Rent Praktiskt! Hur gör man? :: Att sätta in en menskopp!-
Hoppa till: