Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 PMS-besvär

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Ingridstuva
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 14
Menskopp? : Jag har
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-29

PMS-besvär Empty
InläggRubrik: PMS-besvär   PMS-besvär Emptylör maj 31, 2008 3:30 pm

Hej!

För ett tag sedan förstod jag att jag har premenstruella syndrom som artar sig besvärliga under press men helt överkomliga (knappt märkbara) under lugn & ro. Därför behöver jag lugn & ro, inget jobb osv, under dessa, 4, dagarna under månaden.

För andra verkar de arta sig veckan innan mens, och samma för mig; jag äter otroliga mängder choklad och gör jag inte det går jag under. Wink

Men även 10 dagar efter/före mens får jag dessa hormonsvängningar som påverkar sociala livet och arbetslivet. Alltså låser jag in mig själv hemma helt enkelt ;D

Finns det någon annan som har liknande besvär?

Och vad är PMS egentligen? Är det mellan menserna, som det står på vissa ställen, eller är det veckan innan mens?

Vad är det som händer i kroppen egentligen?

Har också försökt hitta information om detta, men inte funnit mer än vetenskapliga/medicinska förklaringar... Det räcker inte för mig; jag behöver veta mer. Hur andra har det, tips, råd, vad det är som händer i kroppen m.m.


Kram!!
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

PMS-besvär Empty
InläggRubrik: Sv: PMS-besvär   PMS-besvär Emptylör maj 31, 2008 4:17 pm

Kankske är även detta en myt??? ett sätt att förklara kvinnans beteende utan att fråga henne!!! ;0) nää skämt åsido!!! Det är ett problem för många...

jag är inte så helt insatt i det här men eftersom jag i många år ägnat mig åt att något som heter NFP Naturlig familje planering så har jag lärt känna min kropp ordentligt jag vet precis vad som pågår... detta förutsätter nog att man inte har något hormonellt preventivmedel... detta gör att man genom att följa sin kropp genom cykeln kan märka vad som förändras och när det gör det och så får man ett sammanhang... Numera noterar jag inte vad som händer utan jag känner det och noterar det i huvudet. Att jag känner mig trött, irriterad och att sekretet ändrat sig från ogenomskinligt till genomskinligt, bröstspänningar, huvudvärk, lite ont i korsryggen osv... alla de här sakerna talar om att något är på gång.. ägglossning, mens osv

Sedan jag började med det här så har jag tyckt att det blev enklare att hantera symptomen och liksom rida ut dem utan att lägga för mycket energi på det...

Men är det då en myt??? även den fabricerad av männen för att ha något att tyda oss efter??? ;0)

NFP är en form av preventivmedel/fertilitetsmätare som består i att man lär sig sin kropp och kan genom dess tecken tyda när det är fertil period och inte det kräver dock minst 1 år att lära sig det här och då är risken som högst att bli gravid. Man kan även använda denna metod till att bli gravid...
Det är inte någon flamsig avbrutet samlag grejs och säkra perioder, det handlar om utan många små detaljer som ska kartläggas och bedömmas...
Till överst på sidan Gå ner
Rexy
Moderator



Antal inlägg : 31
Age : 48
Menskopp? : Jag har
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-29

PMS-besvär Empty
InläggRubrik: Sv: PMS-besvär   PMS-besvär Emptylör maj 31, 2008 5:04 pm

jag tror inte PMS är en myt alls, utan vissa kvinnor får mer humörsvängningar enn andra. Jag begrundar detta med att betrakta hur djur beter sig under sina hormonändringar vid ägglossning, brunst och "Mens". Djur skiter i myter Ler Vissa hästar blir fruktansvärda strax innan sin brunst, andra märker man det inte på.
MEN! Jag tror så gjärna att mannen har lärt kvinnan, eller forsökt lära, att detta är nåt fruktansvärt som kvinnan gör fel, att kvinnan är ett djur som inte klarar kontrollera sådan och därmed mindre värd enn mannen.

Samtidig finns där många saker man KAN göra för att kontrollera och förändra till det bättre, vilket ju du har lärt dig en av många metoder, Sveadmin Ler Det är underbart när man kan hitta ett naturligt sätt att förbättra för sig själv Ler

Där finns andra saker. Akupunktur har visat sig bra mot en hel rös saker, även pms och mensbesvär! Akupressur med, vissa växter innehåller ekstrakter, vissa grönsaker med, och vid att inkludera dessa i kosten vid vissa tider på månaden kan man då lättare rida av stormen. Min mormor sa alltid till mig att inkludera nypon i kosten vid mens och ägglossning. Förmodligen för att nypon är proppad fulla med cvitaminer, antioksidanter och gudarna vet vad annat, som säkerligen kvinnans kropp mår bra av vid denna tid.
Kanske värd att testa ut igjen nu när jag väl kom på det? Ler

I alla fall.. jag tror inte det är en myt. Men visserligen har mannen forsökt trycka ner kvinnan med att göra det till nåt djurisk, nåt man inte skal tala om utan skämmast av och därmed nåt som gör henne mindre enn honom Ler
Till överst på sidan Gå ner
Ingridstuva
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 14
Menskopp? : Jag har
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-29

PMS-besvär Empty
InläggRubrik: Sv: PMS-besvär   PMS-besvär Emptylör maj 31, 2008 6:12 pm

Det kan inte vara en myt.

Precis som jag nu lärt mig att alla tjejer har olika mens, allt ifrån massa smärta till kraft osv Wink så har jag förstått min egen PMS och mens, genom koll och nedskrivning av symptom.

Kan var medveten vilka dagar PMS-besvären kom, och vilka dagar som mensen kom, och tillsammans hittade jag ett samband. Eftersom jag i min vardag mådde rätt kass + att skolan hade press på mig, så blev mina PMS-besvär floder av svängningar Väldigt glad hehe. Jag blev verkligen ett monster Wink och gömde mig inomhus iom att annars orsakar jag rabalder i sociala sammanhang.. ;D hehe.

Inte att glömma, att det är mina känslor som blir as-tydliga i dessa sammanhang. Alltså ilska, sorg, glädje, alla ämnen rusar upp till 110% och visst, det är ju positivt att känna av allt man känner, men det medför ju även en del negativa konsekvenser... hehe.

Ett vanliga scenario är att jag får be alla om ursäkt för att jag varit grinig och haft humörsvängningar som drabbat dem ;D hehe.

Jag har provat Femal Balans som säljs på Hälsokost, men priset är för dyrt och jag undrar hur man gjort förr. Finns det några örter som kan lindra besvären?

Tyvärr efter att jag använt p-piller i två månader är min menscykel ur sin regelbundenhet och jag väntar med oro på varje pms som kommer... Embarassed

En del kvinnor måste ju gå på antideppressiva under sin pms, eftersom de blir deprimerade. Undrar om det inte är instängd ilska, kanske.



Läste även om PMS, i Femal Balans info-häfte, att det finns tre sorters grader av pms. Jag kände att jag fått den värsta;) hehe. Tur att min mens är lindrig och häftig iallafall... =D

Kram/
Ingrid
Till överst på sidan Gå ner
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

PMS-besvär Empty
InläggRubrik: Sv: PMS-besvär   PMS-besvär Emptysön jun 01, 2008 1:25 pm

Jag ska ta o kika litet vad mina örtböcker säger om PMS när jag lyckas gräva fram dem från flytten ^^
Till överst på sidan Gå ner
Ingridstuva
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 14
Menskopp? : Jag har
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-29

PMS-besvär Empty
InläggRubrik: Sv: PMS-besvär   PMS-besvär Emptysön jun 01, 2008 4:35 pm

Ja, det vore jättesnällt!Ler

Har redan fått info från mamma om:

citronmeliss-te
ljung-te

och mot deppighet, johannesört Väldigt glad

och så hörde jag något om kamomillte, på häx-sidan, men jag är skeptisk mot kamomillte för jag har provat och det fungerar inte på mig. Märkte ingenting iallafall...

So long!=)

Kram/Ingrid
Till överst på sidan Gå ner
Ingridstuva
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 14
Menskopp? : Jag har
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-29

PMS-besvär Empty
InläggRubrik: Sv: PMS-besvär   PMS-besvär Emptysön jun 01, 2008 5:12 pm

Hej, igen!

Jag var ute på nätet och surfade runt och hittade den här artikeln på Paranormal.se:

Premenstruella syndrom (PMS)


Många kvinnor upplever dagarna före mens som särskilt besvärliga. 
Orsaker till detta är en hormonförändring. Den orsakar obalans i salt- och vätskeretention i kroppen. Detta hormon heter progesteron och är det hormon som förbereder livmodern på att ta emot ett befruktat ägg. Det sker en vattenansamling i vävnader och leder, speciellt fotleder. Lederna sväller upp, brösten blir spända.

Kvinnan känner sig särskilt retlig, nervös och obalanserad. 
Andra olika besvär som kan uppstå är: Mat och spritbegär, viktökning, hudbesvär, svaghet, huvudvärk, psykologiska störningar, till exempel irritabilitet, nedsatt koncentrationsförmåga, minskad sexlust, sömnlöshet, gråtmildhet. Till och med depression kan förekomma.

Enstaka kvinnor kan uppträda som om de vore en helt annan person. De blir mycket lynniga, retliga och kan även bli fysiskt våldsamma. 
Det finns ett exempel där en kvinna blev frikänd från mord (USA på 70-talet) på grund av PMS. Familj och vänner kan därför drabbas i lika hög grad av dessa irrationella utbrott.

När dessa besvär, som försvinner i samband med menstruationens början eller menstruationens andra dag, är så starka att de upplevs som en psykisk och fysisk belastning talar man om ett premenstruellt syndrom. 
Studier över hela världen har visat att ungefär 50-70% av alla kvinnor lider av fysiskt illamående före och under menstruationen. 
PMS är ett ”ofarligt” tillstånd rent fysiologiskt. Men för en del kvinnor kan detta tillstånd vara under halva månaden. (Samma fenomen kan upplevas under en graviditets första månader).

Även brist på etentiella fettsyror, ex linolsyra kan störa balansen och leda till hormonbrist. Vitamin B6 reglerar menstruationscykeln och en brist på B6 kan också vara en bidragande orsak. Många kvinnor upplever att de har blivit hjälpta efter att ha tagit kosttillskott i form av B6.

De goda underrättelserna: 
En del kvinnor njuter extra mycket av den kroppsliga kärleken under denna cykelfas, eftersom de lättare stimuleras sexuellt då. Detta beror sannolikt på den ökade känsligheten. Dessutom tycks kvinnans prestationsförmåga öka i den premenstruella fasen. Det har man konstaterat hos många elitidrottskvinnor.


Till överst på sidan Gå ner
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

PMS-besvär Empty
InläggRubrik: Sv: PMS-besvär   PMS-besvär Emptymån jun 02, 2008 9:05 pm

Rent allmänt så har JAG väldigt knepig PMS iom att jag har p-stav isatt, så vissa månader blöder jag itne alls, men ändå har PMS. andra månader så blöder jag litet grann men som gärna håller i sig flera dagar mer än en vanlig mens.

Men mitt pms kan jag inte direkt binda till någon särskild dag i månaden... eller dagar ^^ Får forska mer på det o se om jag ser ett samband.

Dock så märker jag av en kraftig ökning av sexlusten dagarna innan mens.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





PMS-besvär Empty
InläggRubrik: Sv: PMS-besvär   PMS-besvär Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
PMS-besvär
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Om Mens :: Mensen i allmänhet-
Hoppa till: