Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Vad är en naturtampong? Hur används den?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Ioma
Moderator
Ioma


Antal inlägg : 17
Menskopp? : Jag har ingen ännu
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-28

Vad är en naturtampong? Hur används den? Empty
InläggRubrik: Vad är en naturtampong? Hur används den?   Vad är en naturtampong? Hur används den? Emptymån jul 28, 2008 11:58 pm

När du köper din naturtampong är det viktigt att tänka på vissa saker för din och naturens skull.
Här kan du läsa lite kort information som kan vara bra för dig att veta innan du införskaffar din svamp.
Hoppas texten kan vara till nytta.


SKÖRDNING AV SVAMPEN.


Återväxten av svampen är fullständigt garanterad på grund av skördningssättet där INGA svampar under en viss storlek får plockas.
Lagen i det landet den skördas i reglerar plockningen av svampen.
Efter att svampen plockats läggs den i vinäger för att desinfieras och för hand sköljs och rensas på snäckskal och annat skräp.
De är helt oblekta och behandlas INTE med syror o dyl.


NÄR KAN SVAMPEN AVNÄNDAS?


Den kan användas när som helst då du inte har någon könssjukdom då du bör byta svamp så den inte smittar dig igen med samma sjukdom.
Jag själv använder faktiskt mina svampar dygnet runt vid menstruation, även på natten och så har jag mindre svampar som jag använder VARJE DAG för att förhindra illaluktande flytningar eller flytningar över lag som vi kvinnor ofta har.
Har använt de dagliga svamparna i 1½ år och det är först nu de behöver bytas ut.



HUR SKA MAN ANVÄNDA DEN?


Fukta svampen i vatten och krama ur, vik ihop den till en boll eller oval och sätt in som en vanlig tampong.
Vill man ha ett snöre att ta ut den med kan man trä en tandtråd rakt igenom svampen och knyta i en stor ögla som man även kan hänga upp svampen i på tork efter användning.
När du går på toan tar du ur svampen, sköljer ur den och sätter in den igen.
Om man vill kan man doppa den i ett glas vatten blandat med äppelcidervinäger för rengöring men detta är inget måste varje gång.
Dock kan du göra det vid slutet av menstruationen.
Doppa den i ett glas med vatten och vinäger, krama ur och lägg/häng på tork till nästa period.


VARFÖR NATURSVAMP?


Den är mycket mjuk och följsam då man fuktar den och man känner den inte vid användning.
Naturtampongen är snällare mot slidans slemhinnor och orsakar inte svamp och andra irritationer som vanliga syntetiska tamponger på marknaden gör.
Vid användning av vanliga syntetiska tamponger får slemhinnan småsår som gör slidan mindre motståndskraftig mot infektioner, allergier och mer.
Har man haft slidkatarr efter bruk av vanliga tamponger bör man gå över till att använda naturtamponger då detta oftast leder till att kvinnan blir bättre.



KVALITETEN DÅ?


Alla svampar varierar i kvalitet och är inte alltid lätt att se vilka som är mer hållbara än andra. Vissa håller i många år och andra bara i några månader.
Det är när svampen börjar luckras upp och när det lossnar bitar från den som det är dags att kasta den.



FÖRSTA ANVÄNDNINGEN?

Innan du använder svampen ska den kokas 1 minut då den även krymper lite.
Koka den absolut inte längre än 1 minut då den kan gå sönder.
Därefter provar du den och är den för stor klipper du den till lagom storlek.
När den är lagom känner du den inte när du använder den.
Till överst på sidan Gå ner
 
Vad är en naturtampong? Hur används den?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Allmänt om Menskoppar :: Andra Återanvändbara mensskydd :: Om Natursvampen-
Hoppa till: