Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Menskoppen flyttar på sig under mensen?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Persilja
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 21
Age : 48
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptytor jul 31, 2008 9:03 am

Nu måste jag få svar från lite mer vana användare... I början på mensen satt min menskopp ganska lågt och jag fick korta av antennen för att den skavde. Men nu kryper den upp mycket högre! I går kväll fick jag den knappt att släppa vakuumet men antog då att det berodde på att jag hade badat och simmat och att det eventuellt skulle kunna ändra på trycket. I morse var det dock samma sak - den satt jättelångt upp och det krävdes en hel del fingerfärdighet för att få loss den! Nån annan som har samma erfarenhet? Det borde rent logiskt kunna hänga ihop med att livmodern är mer svullen och ligger längre ner i början på mensen... tror jag Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptytor jul 31, 2008 9:16 am

Livmodertappen ligger som lägst när du har mens, men den kryper sakta uppåt vartefter mensen går över.

Har du kontrollerat så att de små hålem på sidan av koppen inte kleggat igen? Om de inte är lika öppna som den första dagen, blir det lättare vakuum som drar upp koppen.

När du för in koppen ska du knipa och dra den neråt så att muskelkanten kan gripa tag runt koppkanten. Du kniper alltså och drar utåt igen tills koppen stannar upp. På det viset kan musklerna lättare hålla koppen på plats.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptytor jul 31, 2008 2:01 pm

Koppen sitter stilla där den ska om allt är som det ska! (är ju det vanliga ju)
Åker koppen uppåt så kan ju hålen vara igen täppta...som Miina redan påpekat, Kontrollera läget på koppen så den inte står upp i kanalen utan ligger ner, man kan ha en för liten kopp eller behöva träna sin bäckenbotten muskulatur lite och detta kan koppen hjälpa till med!
man för in koppen och så drar man i den och försöker hålla emot och hålla kvar... upprepa tills du blir trött!

Det fiffiga med koppen är att den hjälper till att tränä upp muskulaturen medan den används eftersom det är en kombination av muskler och vacuum som håller den på plats. En del får rejält med träningsvärk i början av sitt liv med menskopp!

Rent anatomiskt så funkar vår livmoder på följande sätt... infertil.. då ligger den lågt för det finns inget intresse för att strama upp sig och vara på spänn.. allteftersom fertil period närmar sig så åker den allt längre och längre upp och när det är dags för ägglossning så sitter den på lur uppe vid öronen!!! Så genom att veta vart livmodertappen befinner sig så kan man alltså veta när man har ägglossning!!!
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptytor jul 31, 2008 3:40 pm

En liten varning bara angående Sveas inlägg. Min livmodertapp ligger lågt vid mens, resten av tiden är den konstant på samma nivå. Det enda som händer är att den öppnar sig/blir mjuk vid ägglossning och mens. Normalt ska det dock vara precis som Svea säger, men innan man vet säkert hur underlivet beter sig kan det vara bra att ha i åtanke att för vissa människor går tappen aldrig jätte högt upp. Jag känner min tapp konstant utan problem och vid mens ligger den ryyysligt långt ner. Ler
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Persilja
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 21
Age : 48
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptytor jul 31, 2008 8:12 pm

Nepp, inga igentäppta hål, det hade jag kollat. Möjligen har jag varit lite för entusiastisk när jag satte in den Laughing Testade metoden med att knipa och dra neråt och det verkar fungera. Tidigare i veckan kasade koppen neråt lite om jag satt längre stunder (t ex på jobbet) men då upptäckte jag att jag kunde knipa upp den på plats igen. Nu sitter den i alla fall där den ska!
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptytor jul 31, 2008 10:14 pm

Tycker det låter fantastiskt att koppen flyttar på sig!!! Min sitter som klistrad eller något och vad jag än gör så är den där den brukar... men men så har jag ju använt menskopp i 100 år eller så...

vad bra att du fått lite pli på den!!! Har du koll på vacuumet? hur lätt flyttar du på koppen när den är i?

jag testade här och om jag har för lite vacum så kan jag knipa koppen så den åker både upp och ner cheers jag du ser vad man utsätter sig för för sina medkvinnor!!!
Till överst på sidan Gå ner
Persilja
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 21
Age : 48
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptytor jul 31, 2008 11:19 pm

Alltså, varenda gång jag har tagit ut koppen så har det varit vacuum - väldigt bra vacuum dessutom, så bra att katterna kommer och tittar undrande på mig när jag får det att släppa *fniss* "vad GÖR du, vad ÄR det som låter sådär, behöver du hjälp??"

MEN jag verkar ha missat grejen med att dra ner koppen samtidigt med att jag kniper för att få den på plats och få vacuum på en gång. Så jag antar att när jag har "knipit upp den på plats" så att säga så har jag fixat vacuum i efterhand. Vilket rimmar ganska bra med att jag även har haft pyttelite läckage emellanåt. Det är väl bara att träna!
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptytor jul 31, 2008 11:41 pm

Ett tips. Jag trycker alltid på koppen (tycker ihop den så den blir platt lixom...öh...undrar om du alls förstår hur jag menar :S ) när jag satt in den så jag får ut överflödig luft. Då får jag vakuum och sen kniper jag och drar ner koppen. Kanske har du sån kropp som mig, där man måste trigga koppen lite för att den ska må bra. Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
gh64
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 9
Menskopp? : DivaCup
1:a Koppen? : 2008-02
Registration date : 08-06-01

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptylör aug 02, 2008 12:04 pm

Hej!
Mitt första inlägg här... och jag har också haft lite problem med att koppen flyttar på sig. Inte att den försvinner eller är svår att ta ut, men att den hamnar snett efter att ha suttit perfekt. Jag satt och läste i tidningen om inkontinens härom veckan. Jag hade mens, och koppen satt på plats utan problem. Det stod att det var bra att göra knipövningar, så då satte jag igång och övade medan jag läste... Embarassed hehe... efter det började koppen att läcka. Knipövningarna hade alltå flyttat upp koppen och knycklat ihop den. Allt blod började rinna vid sidan om.
Ett annat problem jag har är att koppen åker ut när jag är på toaletten. Jag blev chockad första gången det hände. Hann precis fånga upp den innan den åkte ner i toan... affraid . Är det bara jag som råkat ut för detta?
/G
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptylör aug 02, 2008 2:55 pm

Det låter som du antingen har en för liten kopp eller att du ska börja med knipkulor. Knipkulor finns att köpas på apoteket och hjälper dig knipa på rätt sätt. Det är inte "normalt" att koppen åker ut när du är på toa. Har du inte största koppen tror jag att det skulle vara bra för dig att testa den då koppen hamnade snett när du gjorde knipövningar.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
gh64
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 9
Menskopp? : DivaCup
1:a Koppen? : 2008-02
Registration date : 08-06-01

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptylör aug 02, 2008 6:19 pm

Knipa kan jag så det räcker, och jag är inte stor eller slapp där nere... Dessutom har jag den största DivaCupen. Det är möjligt att ett ärr efter förlossning ställer till det så att det inte blir rätt vacuum (blev väldigt tokigt ihopsydd efter ett par misslyckade sugklocksförsök som slutade i katastrofsnitt...). Efter mina förlossningar har jag knappt alls behövt ha binda på natten (innan jag visste att menskopp fanns). Blodet stannar kvar så länge jag ligger ner och jag kan knipa, resa mig upp och gå till toaletten och släppa ut alltsammans. Så var det inte innan jag hade fått barn.

Jag klagar egentligen inte på koppen, eftersom jag tycker den är helt otroligt bra. Några små missöden får man väl räkna med ibland, det händer ju även med andra mensskydd. Jag har t.o.m. vågat bada i poolen här hemma och det har gått bra Ler .
Kram
G
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptylör aug 02, 2008 9:12 pm

Så kan det mycket väl vara, att du har ärr som strular. Synd, det hade ju vart lättare om du bara haft fel kopp! Ler Testa att trycka ihop koppen när du fört in den, så att du pressar ut all luft. Så får jag göra för att få vakuum.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Emptymån aug 04, 2008 12:21 pm

Jag har fött 6 barn och min kopp sitter där den sitter oavsett vad jag gör, jag kan behöva knipa den liten om det varit en utrdragen förlossning av bajs...

så det är till att träna och knipa och koppen hjälper till att man känner att man kniper på rätt sätt!!

Ett ärr inuti kan ställa till det men du verkar ju ha koll på muskulturern eller så har det blidats någon form av ficka inuti som blodet kan samlas i eftersom ett ärr inte är lika elastiskt... ärren brukar dock mjukna med tiden... Att du inte kunde det här tricket förut låter som om det är något som hänt... inte till något nackdel då ju! ;0)

Man kan lägga lite toapapper i toaskålen innan man sätter igång... så behöver man inte leta efter den så långt ner i toaletten!!! Eller så kan man hålla ett par rutor toapapper för hålet så får man den ju i handen isåfall!!!

jag lägger toapapper för att jag är så fumlig ibland och koppen far iväg om jag är för våt om händerna när jag ska sätta in den igen!!! Laughing cheers
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty
InläggRubrik: Sv: Menskoppen flyttar på sig under mensen?   Menskoppen flyttar på sig under mensen? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Menskoppen flyttar på sig under mensen?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» menskoppen fastnade!!
» Sveda vid slutet av mensen?
» koka menskoppen?
» Kan man dyka med menskoppen ?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Allmänt om Menskoppar :: Menskopps "Myter"-
Hoppa till: