Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 rengöringsmedel

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: rengöringsmedel   rengöringsmedel Emptyons aug 06, 2008 10:16 pm

rengöringsmedel Pesuneste_krengöringsmedel 300960

Några märken har utvecklat egna rengöringsmedel för att säkra menskoppens livslängd och underlivets känsliga miljö! Parfymerade tvålar och andra medel kan skada kopparna så om man använder dessa medel så kan man vara lugn för de är framtagna just för att rengöra menskoppar och att samtidigt vara snälla mot våra underbara underliv!

Än så länge är det Lunette och Diva Cup
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Sv: rengöringsmedel   rengöringsmedel Emptytor aug 07, 2008 10:13 am

Kan även tillägga att båda är helt biologiska.

Lunette har ph-värde 3,5.

Är det någon som vet vad Diva har för ph?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Sv: rengöringsmedel   rengöringsmedel Emptylör aug 09, 2008 12:09 am

Vad är det för skillnad på dessa och de parfymfria intimtvålarna från exempelvis Aco (Rosa förpackning på apoteket), Änlgamark intimtvål (Coop) och en sån här: Tea Tree

Det finns en sådan uppsjö av olika sura tvätt för underlivet.

Förresten, är det någon som kan förklara hur det kommer sig att mitt underliv aldrig luktade illa eller jag hade problem med det när jag bodde i Köpenhamn som har jättebasiskt vatten. När jag sen flyttade tillbaka till Stockholmsregionen (surare vatten) började alla skumma flytningar igen. Jag vet inte vad jag ska tro längre angående det ideala pH-värdet. (Kanske är det mer hormoner i Stockholmsk-vatten?)
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Sv: rengöringsmedel   rengöringsmedel Emptylör aug 09, 2008 9:45 am

Nu kan jag bara svara för den du gav länk till, men den med Tea tree innehåller parabener, konserveringsmedel, men annars ok innehåll. Ph är dock 5, vilket är för högt för slidan.

PH-värdet i slidan är normalt 4 som sedan sjunker lite vid mens. Har man då en tvål med högre ph-värde gynnar detta svampinfektioner.

Både Lunette och Diva är helt biologiska, vilket alltså innebär att de är framställda av naturliga ingredienser. För mig är det viktigt eftersom jag inte anser att kemikalier hör hemma i varken underliv eller på huden.

Intimtvålar är framtagna för att tvätta runt slidmynningen (där ph-värdet ligger runt 5), men inte inne i själva slidan (där ph-värdet är lägre). Lunette och Diva är framtagna för att passa alla värden inuti slidan.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Sv: rengöringsmedel   rengöringsmedel Emptylör aug 09, 2008 3:01 pm

Men borde inte det mesta av tvålen vara borta när man sköljer ur koppen+tvål med vatten? Borde då inte pH-värdet som kommer i kontakt med huden via koppen vara ungefär samma pH som vattnet har?
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Sv: rengöringsmedel   rengöringsmedel Emptylör aug 09, 2008 3:15 pm

Jag tycker det, men vet inte hur mycket det påverkar koppen, mer än jag haft kunder som haft problem med svamp som inte kunnat ha någon annan än Lunettes tvål (trots att jag även säljer andra biologiska tvålar). Jag ska höra med Lunette hur mycket en tvåls ph-värde "stannar kvar" och påverkar slidan.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Sv: rengöringsmedel   rengöringsmedel Emptylör aug 09, 2008 3:37 pm

Tack för hjälpen! Men för att något är biologiskt behöver det väl inte betyda att det inte irriterar? (pollen är ju många allergiska mot)
Jag ser nu att Acos intimtvål innehåller konserveringsmedel och är liksom tea tree-tvålen något mindre sur än Lunette. Hmm men Änglamarks (som ju är Konsum/Coops "gröna eko-serie) intimtvål hittar jag ingen online-information om. Men den är miljömärkt med svanen och helt parfymfri. Den kostar däremot bara 20 kr för 250ml (min gissning är att den är som de andra tvålarna; tänkt för utvärtes intimbruk pH ca 5).
Till överst på sidan Gå ner
Emp
Nyfiken
Nyfiken
Emp


Antal inlägg : 11
Menskopp? : MeLuna S
1:a Koppen? : 2009-10-00
Registration date : 09-09-29

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Ett alternativ kanske??   rengöringsmedel Emptytor okt 01, 2009 11:29 am

Jag funderar om en rengöringsprodukt Hygiene som är till för att rengöra sexleksaker med skulle kunna gå att använda? Jag ser inget ph-värde i beskrivningen men med tanke på att den är tillverkad för att rengöra leksaker som ska in i kroppen borde den väl vara lämpad för även detta?? scratch
Till överst på sidan Gå ner
Nizhoni
Novis
Novis



Antal inlägg : 29
Age : 45
Menskopp? : Jag har en Keeper I love you och en Moon Cup (US)
1:a Koppen? : 2005
Registration date : 08-10-14

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Sv: rengöringsmedel   rengöringsmedel Emptytor okt 01, 2009 2:13 pm

Jag har använt Hygiene till min Keeper utan problem så här långt, fast jag sköljer alltid koppen med vatten efteråt då Keeper Inc ej rekommenderar annat än tvål och vatten för rengöring. Det står ju på Hygieneflaskan att den fungerar till latex så jag chansar helt enkelt på att det även funkar till min latexkopp. Ler
Till överst på sidan Gå ner
Emp
Nyfiken
Nyfiken
Emp


Antal inlägg : 11
Menskopp? : MeLuna S
1:a Koppen? : 2009-10-00
Registration date : 09-09-29

rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Sv: rengöringsmedel   rengöringsmedel Emptytor okt 01, 2009 3:42 pm

Va bra ! Jag har redan den produkten så tänkte det vore smidigt att slippa köpa en annan till min MeLuna Ler
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





rengöringsmedel Empty
InläggRubrik: Sv: rengöringsmedel   rengöringsmedel Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
rengöringsmedel
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Skötsel och rengöring :: Desinfektion-
Hoppa till: