Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Tygbindor och tygtrosskydd

Gå ner 
+5
Svea
Nanna Nyfiken
spindelfot
Ioma
Caija
9 posters
FörfattareMeddelande
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptytor maj 29, 2008 4:52 pm

Vad är dina erfarenheter av tygbindor? och av eventuella trosskydd i tyg?
Till överst på sidan Gå ner
Ioma
Moderator
Ioma


Antal inlägg : 17
Menskopp? : Jag har ingen ännu
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-28

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptysön jun 01, 2008 7:08 pm

Jag har både bindor och trosskydd i tyg.
Använder det inte så ofta längre i och med att jag använder svampen istället, då behöver jag inte bindor hur mycket jag än blöder.

Men jag har bara positiva erfarenheter av tygbindor och trosskydd förutom att jag enbart använder string och när jag köpte hem mina bindor fanns det inte sydda för string, det kanske det gör nu?

Så jag lovordar både svamp, tygbinda/trosskydd!
Till överst på sidan Gå ner
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptysön jun 15, 2008 12:34 am

*fniss*

Jag har ett trosskydd i tyg som jag fick av min mor när jag hde en mellanblödning... och då hade jag bara string! *fniss*

Det vart ett projekt att få det på rätt plats, eller ja. Att knäppa fast trosskyddet gick ju finemang, men när man reste sig upp och började dra upp trosorna så snurrade ju skyddet runt och hängde upponer....

Så jag drog upp trosorna till nån centimeter från snippan, snurrade trosskyddet på plats o med en hand som stöd under grenen på trosorna och hållandes i knappen på trosskyddet, lirka jag upp trosorna på plats.
Men vilken skrattattack jag hade i första vevan Väldigt glad

Vad JAG vet finns det inte bindor/trosskydd för string.... men det hade ju underlättat för sånna som gillar att ha string även under mensen. Wink
Till överst på sidan Gå ner
spindelfot
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 2
Menskopp? : Jag har
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-06-15

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptymån jun 16, 2008 10:24 pm

Jag tycker inte om tanken på att stoppa in grejer.. så tygbindor är ett jättebra alternativ för mig, känner mig väldigt bekväm med det.

Jag trodde förut att det skulle läcka.. men det har de aldrig gjort, de håller förvånansvärt bra! Och de sitter väldigt bra också tycker jag!

Det bästa med dem är dock att de är så sjukt bekväma.. de nyaste jag har är sydda i den mjukaste flanell och känns verkligen sköna! Med plastbindor så svettas man mycket mer.. och jag brukade få liksom en 'brännande känsla' när jag cyklade och liknande. Tygbindor känns som ett par extra mjuka trosor, asskönt!
Till överst på sidan Gå ner
Nanna Nyfiken
Novis
Novis



Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en...Lunette storlek 2, förr Lady Cup Large
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-08-13

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptylör sep 20, 2008 12:17 am

Mina erfarenheter av tygbindor:
Jag använde tygbindor i flera år tidigare. Klippte till bitar av en frottéhandduk, sicksackade runt om och vek tyget till "bindform" och vips hade jag ett billigt och hyggligt miljövänligt mensskydd. Gjorde olika stora bitar som blev olika tjocka efter vikning så att de passade olika mensflöden. Längre binda nattetid. Tajta trosor underlättade. Något läckagetätt skikt hade jag inte, funkade hyggligt ändå. Tror att jag blöder "medelmycket".

I början av min tygbindeperiod sköljde jag dem efter användning och la dem i en vattenfylld hink med lock. Vattnet behövde ju bytas då och då, ett inte alltför fräscht arbete. Så småningom kom jag på att det gick bra att lägga de blodiga bindorna UTAN sköljning i hink med lock UTAN vatten i. Detta gjorde hanteringen av de använda tygbindorna mycket mer tilltalande, mindre lukt, inget hällande av blodigt vatten. Hur gör ni som nu använder tygbindor med eventuell sköljning och blötläggning före tvätt?

Efteråt tvättade jag i maskin, 60 grader med lakan och liknande (inte med kökshanddukar och disktrasor).

Menskoppen är definitivt att föredra framför tygbindor, tycker jag. MYCKET mindre jobb, MYCKET fräschare. Hur kul var det egentligen att ha en hink på toa om nån mindre bekant besökare lyfte på locket och skådade ner på mina blodiga tyglappar? Jag har blivit superförtjust i koppen.
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptytis sep 30, 2008 4:22 pm

Trosskydd för menskoppsanvändare är på gång har jag fått veta av en tillverkare!

om det passar dem som föredrar att ha ett snöre i baken vet jag i skrivande stund inte...
Till överst på sidan Gå ner
Jenny1
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 5
Age : 51
Menskopp? : Jag har två, en Diva cup och en rosa Ladys cup
1:a Koppen? : år 2006 eller 2007, minns inte exakt..
Registration date : 08-11-05

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptytor nov 13, 2008 2:03 am

Tygtrosskydd - var finns de att köpa??? Har inte hittat på nätet men jag kanske inte har letat på rätt ställe. Jag har rätt mycket flytningar och tål inte de vanliga trosskydden - får svamp direkt. Kan man förresten ha menskoppen när man har flytningar??
Till överst på sidan Gå ner
Nizhoni
Novis
Novis



Antal inlägg : 29
Age : 45
Menskopp? : Jag har en Keeper I love you och en Moon Cup (US)
1:a Koppen? : 2005
Registration date : 08-10-14

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptytor nov 13, 2008 12:56 pm

Jag har länge funderat på att skaffa trosskydd i tyg och kanske även någon binda, ibland så säger kroppen bara stopp och vill vila från koppen ett par timmar. Men jag stoppas alltid av funderingar som "hur trevligt är det att gå omkring med använda trosskydd/bindor i handväskan?", "blötläggning? hur hemskt kan inte det lukta?" osv.

Så hur bökigt är det egentligen att hålla på med dessa tygskydd? Blötläggningen? Blir de rena (fläckfria) vid tvätt? Hur kan tyg hålla tätt, blir det fläckar på byxorna? Question Gah, jag är nog för nojjig för sånt här!
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptytor nov 13, 2008 2:29 pm

Jenny1 skrev:
Tygtrosskydd - var finns de att köpa??? Har inte hittat på nätet men jag kanske inte har letat på rätt ställe. Jag har rätt mycket flytningar och tål inte de vanliga trosskydden - får svamp direkt. Kan man förresten ha menskoppen när man har flytningar??

Ja, du kan ha koppen vid flytningar om du vet orsaken till flytningarna. Är det en infektion i slidan bör du inte använda koppen, annars går det bra. Tänk bara på att inte för upp koppen för högt vid ägglossning eftersom livmodertappen är svullen just då.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptytor nov 13, 2008 2:33 pm

Glömde säga att det finns ekologiska trosskydd bland annat på Bodystore.se http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Nanna Nyfiken
Novis
Novis



Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en...Lunette storlek 2, förr Lady Cup Large
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-08-13

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptysön nov 16, 2008 12:30 am

Nizhoni skrev:
"hur trevligt är det att gå omkring med använda trosskydd/bindor i handväskan?", "blötläggning? hur hemskt kan inte det lukta?" osv.

Så hur bökigt är det egentligen att hålla på med dessa tygskydd? Blötläggningen? Blir de rena (fläckfria) vid tvätt? Hur kan tyg hålla tätt, blir det fläckar på byxorna? Question Gah, jag är nog för nojjig för sånt här!

När jag tidigare använde tygbindor (egentillverkade, se ovan) hade jag ibland med mig dem när jag gick hemifrån, (annars använde jag engångsbidndor när jag inte var hemma). Hade med mig en tom plastpåse bara, la den använda bindan i den utan att skölja den. Gick bra.

Jag slutade med att skölja och blötlägga bindorna, se inlägg ovan. Luktade mer med blötläggning, tyckte jag, dessutom var det rätt ofräscht (jag är inte lättäcklad). Mina bindor blev inte helt fläckfria vid tvätt, körde 60 grader och med miljömärkt tvättmedel. Upplevde ändå att de blev rena, men som sagt någon fläck här och där.

Mina tygbindor var som sagt hemtillverkade och hade inget spärrande skikt, så det hände att det blev nån fläck i trosan men förvånansvärt lite och sällan, faktiskt.

I en jämförelse mellan de tygbindor jag använde och menskopp så föredrar jag verkligen menskoppen.
Till överst på sidan Gå ner
Nizhoni
Novis
Novis



Antal inlägg : 29
Age : 45
Menskopp? : Jag har en Keeper I love you och en Moon Cup (US)
1:a Koppen? : 2005
Registration date : 08-10-14

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptymån nov 17, 2008 12:55 pm

Nanna Nyfiken skrev:


När jag tidigare använde tygbindor (egentillverkade, se ovan) hade jag ibland med mig dem när jag gick hemifrån, (annars använde jag engångsbidndor när jag inte var hemma). Hade med mig en tom plastpåse bara, la den använda bindan i den utan att skölja den. Gick bra.

Jag slutade med att skölja och blötlägga bindorna, se inlägg ovan. Luktade mer med blötläggning, tyckte jag, dessutom var det rätt ofräscht (jag är inte lättäcklad). Mina bindor blev inte helt fläckfria vid tvätt, körde 60 grader och med miljömärkt tvättmedel. Upplevde ändå att de blev rena, men som sagt någon fläck här och där.

Mina tygbindor var som sagt hemtillverkade och hade inget spärrande skikt, så det hände att det blev nån fläck i trosan men förvånansvärt lite och sällan, faktiskt.

I en jämförelse mellan de tygbindor jag använde och menskopp så föredrar jag verkligen menskoppen.

Jag är inte heller lättäcklad i vanliga fall men det känns lite som att gränsen går någonstans vid att bära omkring på blodiga bindor och sedan blötlägga dem, men ändå kan jag inte slå bort tanken om att jag vill pröva tygbindor/trosskydd. Kommer jag någonsin att lyckas bestämma mig? scratch

Men vid blötläggning så blev de fläckfria, eller?

Ja menskoppen är nog att föredra, jag är supernöjd med min keeper! Men ibland så går det bara inte att få koppen på plats, kroppen säger nej och vill vila. Sleep
Till överst på sidan Gå ner
Jenny1
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 5
Age : 51
Menskopp? : Jag har två, en Diva cup och en rosa Ladys cup
1:a Koppen? : år 2006 eller 2007, minns inte exakt..
Registration date : 08-11-05

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptytis nov 18, 2008 5:53 pm

Miina skrev:
Glömde säga att det finns ekologiska trosskydd bland annat på Bodystore.se http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi

Jag hittar dem inte där?? var finns de?? Har iofs hittat på ett annat ställe nu, baby heaven, men är nyfiken på fler alternativ!
Till överst på sidan Gå ner
Nizhoni
Novis
Novis



Antal inlägg : 29
Age : 45
Menskopp? : Jag har en Keeper I love you och en Moon Cup (US)
1:a Koppen? : 2005
Registration date : 08-10-14

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptytis nov 18, 2008 7:55 pm

Kan det vara den här sidan som menades?


Edit: Natracare kan ibland finnas på ICA Maxi, kolla där om du har en sådan butik i närheten.
Ler
Till överst på sidan Gå ner
Persilja
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 21
Age : 48
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Emptytis nov 18, 2008 8:54 pm

Snygga tygbindor och -trosskydd hittar man på http://www.etsy.com, sök på "menstrual pad" eller liknande. Jag har köpt från 3-4 olika försäljare där och det har varit jättesmidigt. Fast det är kanske bara jag som tycker det är häftigt med trosskydd med zebraränder och batikmönster på, då :-D
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Tygbindor och tygtrosskydd Empty
InläggRubrik: Sv: Tygbindor och tygtrosskydd   Tygbindor och tygtrosskydd Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Tygbindor och tygtrosskydd
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Allmänt om Menskoppar :: Andra Återanvändbara mensskydd :: Tygbindor och liknande-
Hoppa till: