Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp

PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

Mödomshinnan en myt?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea

Antal inlägg : 213
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Mödomshinnan en myt? Empty
InläggRubrik: Mödomshinnan en myt?   Mödomshinnan en myt? Emptyons jul 23, 2008 2:45 pm

Monica Christianson är barnmorska och forskare som undersökt myten om mödomshinnan och dess genomslag i Sverige. Hon har undersökt tusentals kvinnor men aldrig sett en mödomshinna.
Hur vet du att mödomshinnan inte finns?
– Det är bara att se efter själv eller sticka in ett finger och känna. Det är oerhört enkelt att konstatera att den inte finns. Det finns ingen hinna och majoriteten blöder inte vid det första samlaget. Sedan finns det visserligen avvikelser, missbildningar. En kvinna på tusen har en hinna som gör att exempelvis inte mensblodet kan komma ut. I vanliga fall är det omöjligt att se om någon haft samlag eller inte, på samma sätt som det kan vara omöjligt att se om någon fött fyra barn. Det finns så många varianter av hur kvinnor ser ut. Det går helt enkelt inte att kontrollera en kvinnas sexualitet.
Hur kan denna myt ha hållits vid liv så länge om den inte finns?
– Det har inte alltid funnits någon mytbildning. Det har varit modernt i vissa perioder att prata om en hinna medan man inte gjort det i andra. Det har handlat om vilket intresse som funnits att hålla myten vid liv. Rent historiskt har kvinnor varit en handelsvara och fäder har fått ett högre pris för en orörd dotter. Då har det passat bra att prata om ett sigill i form av en mödomshinna som kan brytas.
– Men jag ställer mig också frågan hur detta kan ha hållits vid liv. Att ett låtsasbegrepp kan ha fått så starkt fäste.
Hur kommer det sig att du fastat för denna fråga?
– Det började redan på 90-talet. Jag kände mig dålig som barnmorska för att jag aldrig lyckats se någon mödomshinna och min kollega Carola Ericsson sade: ”Det är för att det inte finns någon.” Då bestämde vi oss för att skriva något om detta.
Ni har gjort en studie om detta, vad kom ni fram till?
– Att myten om mödomshinnan lever bland svenska ungdomar. Vi frågade 200 elever vid en skola i Umeå om vad de tänker när de hör ordet mödomshinna och majoriteten svarade att det är en hinna som spricker vid första samlaget eller vid sport, exempelvis ridning. Både tjejer och killar trodde det.
Vad tycker du om att det utförs operationer med syfte att skapa en mödomshinna?
– Det är olyckligt att sy i kvinnors slidöppning. Genom att göra hymenrekonstruktioner (”mödomshinneoperationer”) så kvarhålls myten om att det skulle finnas en struktur.
Vad borde de göra istället?
– Detta är inte ett medicinsk problem. Det handlar om en genusordning, om mäns makt över kvinnor. Man måste ha kunskap och sprida information om hur anatomin ser ut. Men det handlar också om mänskliga rättigheter. Man kan inte förbjuda det ena könet att ha sex innan äktenskapet, medan det andra kan ha sex med kvinnor de inte vill gifta sig med.
Hur ska myten om mödomshinnan avlivas?
– Jag tycker att det är för mycket fokus på kvinnor. Man måste också upplysa män. Men det har visat sig vara en seglivad myt och det enda vi kan göra är att informera. Vi söker nu forskningsmedel för att kunna publicera artiklar internationellt. Min erfarenhet är att ungdomar sällan argumenterar emot. De köper ofta direkt att det är en myt. Och de flesta gynekologer och barnmorskor vet att det är en myt.

KÄlla: ETC.se
Till överst på sidan Gå ner
anna17age
Nyfiken
Nyfiken

Antal inlägg : 1
Menskopp? : Jag har en...
1:a Koppen? : år 1900
Registration date : 10-06-01

InläggRubrik: Sv: Mödomshinnan en myt?   Mödomshinnan en myt? Emptytis jun 01, 2010 1:27 pm

Menskoppen är urdålig. Jag den kanske skulle fungera om man nu "fick in den". Men jag tror det är mkt mer problem att använda den om man är oskuld och inte fött barn. Så tänk efter ni som är det. Det är min erfarenhet! Mycket besviken på koppen!
chokoniki
Nyfiken
Nyfiken

Antal inlägg : 4
Menskopp? : Jag har en Lunette 1
1:a Koppen? : år 2010
Registration date : 10-06-01

InläggRubrik: Sv: Mödomshinnan en myt?   Mödomshinnan en myt? Emptytis jun 01, 2010 2:23 pm

Jag är oskuld och får ändå in min kopp, även om det gjorde ont i börja och krävdes ett antal försök. Min kopp är en Lunette 1 som är liten och mjuk och rekommenderas för oskulder och unga kvinnor.
Laurelin
Nyfiken
Nyfiken

Antal inlägg : 10
Menskopp? : Jag har en ladycup L
1:a Koppen? : 2009
Registration date : 09-07-16

InläggRubrik: Sv: Mödomshinnan en myt?   Mödomshinnan en myt? Emptyfre jul 09, 2010 10:31 pm

Jag är också oskuld (i betydelsen att jag inte har haft penetrerande sex) och min Ladycup storlek L fungerar skitbra. Jag är över trettio, så jag valde en large trots att jag inte fött barn. Och det gjorde inte ens ont i början, lite trixigt var det men inte särskilt svårt.
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Mödomshinnan en myt?   Mödomshinnan en myt? Empty

Mödomshinnan en myt?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Allmänt om Menskoppar :: Kan jag ha menskopp? :: oskuld?-
Hoppa till: