Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Mens = äckligt??

Gå ner 
+6
Xenia
Häpp
Svea
Ioma
Caija
Ingridstuva
10 posters
FörfattareMeddelande
Ingridstuva
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 14
Menskopp? : Jag har
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-29

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptytor maj 29, 2008 1:34 am

Hej

Något jag inte förstår,
är när killar/män börjar hoppa in i diskussioner kring kvinnors kroppar, t.ex. då mensen, och börjar anse sig veta saker och tycka saker, och där sitter jag, bakom skärmen, förvånad och skärrad över denna behandling.

Varför håller män på så? Smutskastar mensen som något direkt äckligt och orent.

Blir bara besviken. Kan de inte lämna våra kroppar åt oss?

Hoppas de inte kommer hit och håller på också.. då blir jag inte glad Wink

kram
Till överst på sidan Gå ner
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptytor maj 29, 2008 2:23 am

Män har alltid fruktat det de inte förstår, mensen är en sådan sak.
Förr hade mensblodet en högre status, det var magiskt, kraftfullt, eftersom det bekräftade att kvinnan var livgivande...

och denna förmåga, att kunna bära fram ett nytt liv under våra hjärtan är något som männen alltid i århundraden avundats oss kvinnor. Mensen är starkt knuten till fruktbarheten så således tror jag att deras avund kommer därifrån.

Folk hävdar ju att kvinnor har penisavund, men kanske har mens-avund? Wink

Mensen är kvinnans egna ensak, antingen får männen acceptera och lyssna och komma med frågor, eller så får de faktiskt gå sin väg och låta bli att lära sig något nytt om något så pass underbart som livscykeln inuti kvinnan Ler
Till överst på sidan Gå ner
Ioma
Moderator
Ioma


Antal inlägg : 17
Menskopp? : Jag har ingen ännu
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-28

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptytor maj 29, 2008 1:06 pm

Precis som Caija sägerså förstår inte män detta med mensen och då är de rädda för det.
Män är från mars och kvinnor från venus vettu.
Olika raser *S*

Mensen är ju något viktigt och fint.
Det bevisar att vi blivit kvinnor som kan bära barn.
Män har INGET sådant som visar att de kan ge liv.
Så nog är det mensavund! hihi
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptytor maj 29, 2008 5:42 pm

Killar och män gör som de gör eftersom det oftast är en KVINNA som uppfostrat dem och de flesta har ju inställningen till att mens är något äckligt...

De vet inte tillräckligt och förstår inte vad det är! Det är inte alltid tjejer är så medvetna heller om sina kroppar!!!
Till överst på sidan Gå ner
Häpp
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 8
Menskopp? : Mooncup B
1:a Koppen? : 2005
Registration date : 08-07-19

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptylör jul 19, 2008 10:32 am

Jag tycker nästan tvärtom. I de diskussioner som jag följt på andra forum som handlar om mens och -skydd är det oftast kvinnor som står för de mest äcklade utropen, i stil med "uäk, menskopp, vad äckligt, hålla på och kladda med sin mens, så vidrigt!" medan killar försökt tona ner debatten genom att betona att det är naturligt.
Till överst på sidan Gå ner
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptyons jul 30, 2008 1:43 am

Häpp, av ren nyfikenhet, vilka andra forum hänger du på?

Personligen jobbar jag bara med karlar. Ibland undrar jag om det är lämpligt att som jag, tala om för mina kollegor att det är p g a mensvärk som jag måste gå hem tidigare, eller om det är bättre att bara säga: "jag mår inte så bra" för att det helt enkelt bara är "too much information" och de har faktiskt inte bett om den. Men samtidigt vill jag ju inte verka som en maskare som bara går hem för att "jag inte mår så bra" och vara tillbaka dagen efter. (Har bara mensvärk i typ 4 timmar i början av mensen). Jag har däremot aldrig hört någon man smutskasta mensen... däremot kan jag förstå hur det har kommit sig att man förr i tiden har ansett mensen som oren. Om vi bortser från den feministiska aspekten; att kvinnors sexualitet alltid har varit skuldbelagd, så finns det faktiskt en väldigt hälsosam anledning till att mensen har ansetts som oren; helt enkelt för att det består av blod och blod kan potentiellt bära sjukdomar. Så ur en rent darwinistisk synvinkel är det bara hälsosamt att vara lite skeptisk till det. (Detta borde i sådana fall naturligtvis även gälla för mannens utlösning...)
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptyons jul 30, 2008 8:54 am

Jag har tvärtom mötts av oerhört intresse hos männen. Senast för en vecka sedan när jag demonstrerade på ett apotek här så hände följande:

1. En man kom fram till mig och sa "Jag har 3 kvinnor där hemma som jag försökt få att använda menskopp nu i 1 års tid. Kan du hjälpa mig med argument och har du något informationspapper jag kan få ta hem till dem?".

2. Jag gick fram till en ung kvinna som satt och väntade med sin lika unga pojkvän (under 18-års ålder). Jag gav henne en broschyr om koppen och frågade om hon kände till menskoppen. Då svarar hennes pojkvän "Det är ju den DÄR jag pratat om att du ska ha!" och fortsätter vänd till mig "Jag läste om den för flera år sedan när vi bodde i USA och har läst lite nu och då om den nu på senare tid i svenska tidningar. Jag tycker det är en helt otrolig uppfinning!".

Jag upplever det som att män är väldigt insatta i kvinnors mens, åtminstone bland de yngre männen, och intresserade av att få mensen så smidig som möjligt för kvinnan. När jag pratar på mässor kommer män ofta fram och frågar saker som de säger sig inte velat fråga om hemma eller så kan det komma fram män som vill argumentera om något, dock aldrig med argument i negativ betydelse.

Men visst, det finns både och även här. Jag är säkert på att det finns män som inte vill veta om deras kvinna får mensblodet på fingrarna eller inte. Ler
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Persilja
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 21
Age : 49
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptyons jul 30, 2008 12:02 pm

Äckligt vete sjutton - men ofräscht har det ju känts i alla år. Bindor som (allvarligt talat) luktar lite, sitta och mixtra på skoltoaletten med binda eller tampong, nerkissade tampongsnören, blodfläckar i trosorna - jag har då aldrig känt mig riktigt fräsch och attraktiv under mensen i alla fall! Däremot har jag inga problem med att greja i slidan under mens och få blod på fingrarna, jag formligen hatar tamponger med införingshylsa för de hamnar alltid fel.

Det var visserligen lätt gränsöverskridande att ta ut och tvätta menskoppen första gången, men sen har det varit okej. Dessutom är det inget som luktar, ingen överfull avfallshink på badrummet, inga fläckar på lakan och trosor. Och inga konstiga klumpar i duschen heller faktiskt - färre klumpar med menskoppen har jag upptäckt.

Min man har ett rätt naturligt förhållande till mensen så vi har pratat om koppen och han har frågat om det fortfarande funkar bra och varit helt lugn över tanken om att koka menskoppen i potatiskastrullen. No problem.
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptyons jul 30, 2008 2:23 pm

Yäk, det hade jag förträngt; att bindorna luktar! Nu när du säger det kommer lukten tillbaka på nåt konstigt sätt från ungdomens glada dagar. *ryser*
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptyons jul 30, 2008 2:31 pm

Min sambo förespråkar menskopparna Ler

Många gånger när jag börjar prata med väninnor och nya bekanskaper om menskopaprna tar han nästan över diskussionen Ler

Så han är väldans engagerad Ler
Till överst på sidan Gå ner
anicka
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 3
Age : 41
Menskopp? : Jag har en...
1:a Koppen? : år 1900
Registration date : 08-12-08

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptytis dec 09, 2008 11:07 am

min sambo uppmuntrade mig om menstruation koppar. vid första är jag tveksam, jag har ingen aning om hur och varför använda det. nu är jag så glad att jag lyssnade på min sambo. flower
Till överst på sidan Gå ner
LottaLuvin
Novis
Novis
LottaLuvin


Antal inlägg : 33
Age : 54
Menskopp? : Jag har en Pink Cup
1:a Koppen? : januari 2009
Registration date : 09-01-24

Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Emptymån feb 02, 2009 10:16 pm

Jag har alltid haft väldigt blandade känslor kring mensen. Dels så innebär den att jag är kvinna och inte längre en flicka. Eftersom den kopplas ihop med att kunna föda barn, så betyder det dessutom att jag är en 'riktig' kvinna. Min mens kommer dessutom sällan och oregelbundet. Av alla de här skälen ser jag fram emot min mens och tycker om den.
Å andra sidan har jag såna blödningar att jag (innan menskoppen) har fått lov att isolera mig hemma i ett par dagar varje gång, med en handduk i brallan, den förbannade menslukten i hela lägenheten (fast antagligen egentligen bara i min näsa), tredubbla skyddslager i sängen och på favoritplatsen i soffan eftersom jag förr eller senare blöder igenom trots alla säkerhetsåtgärder. Dessutom helt galen mensvärk som känns i hela kroppen och som gör att jag bara behöver ta i något kallt eller luta mig mot det för att benen ska vika sig under mig, när det är som värst. Ja och de dagar jag blöder mer normalt har jag haft vanliga traditionella mensskydd. Och dem känner vi ju till. Tamponger som torkar ut slemhinnorna, bindor som liksom plastar in hela underlivet, och det tar flera veckor att återfå hyfsad balans därnere igen. Jag kanske ska vara glad att jag har haft så långt mellan blödningarna...

Jag gör vad jag kan för att mensen ska normaliseras. Normaliseras alltså, inte manipuleras till att blöda en gång i månaden, utan att den ska hitta tillbaka till sig själv. Och ju tätare blödningarna kommer, desto mer hanterbar blir värken. Och resten av problemet tar ju menskoppen hand om.
Så kanske, kanske kommer mensen att bli nåt nästan helt snällt och bra.
Håll tummarna!

Lev mjukt
/Lotta
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Mens = äckligt?? Empty
InläggRubrik: Sv: Mens = äckligt??   Mens = äckligt?? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Mens = äckligt??
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Mens-cykeln
» Spiral och mens
» Vad tycker du om Lunetten???

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Om Mens :: Mensen i allmänhet-
Hoppa till: