Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptymån jul 28, 2008 1:44 am

Jag har köpt min första menskopp. En mooncup i den lilla storleken. Den rekommenderas till tjejer under 30 år. Jag är snart 28. Jag brukar ha problem med sex om det inte ägnas mycket tid till förspel. Får i princip alltid lite skavsår "där nere" av sex.

Så nu till mina frågor;
1. Det står på olika hemsidor att man ska föra fingret längs med kanten för att försäkra sig om att den har vecklat ut sig. problem jag kan inte känna hela kanten! Bara hälften av cirkeln.

2. Det står även att man kan vrida koppen för att kolla att den sitter rätt. problem min kopp sitter fastklämd där den sitter. (jag kan känna på botten av koppen att den är väldigt "tillplattad" när den väl sitter på plats) Jag har försökt att "gräva" så gott det går utan att skada mig för mycket. Den går inte att rubba på mer än att trycka längre in.

3. Vid uttagningen är det väldigt svårt att få plats med (alla!) två fingrar som krävs för att få ett grepp om menskoppen. Blygdbenet sitter liksom i vägen tillsammans med starka muskler. Det gör ont med allt lirkande och grävande innan den kommer ut.

Däremot kändes koppen inte alls när den var inne (trots Mooncup:s hårda kanter), behövde egentligen knappt klippa av antennen.

Så är jag bara tappad bakom flötet vad gäller min egen anatomi, eller är det så att jag egentligen behöver en annan kopp/mindre storlek? Är det någon som vet något om huruvida längden (generella kroppsstorleken) påverkar behovet av menskoppsstorlek? En anna storlek på koppen hjälper mig förstås inte att få mer plats till mina fingrar. scratch
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptymån jul 28, 2008 10:44 am

När du spänner dig blir väggarna väldigt hårda. För dig gäller det inte att du ska knipa, utan istället lära dig slappna av i slidmusklerna.

Koppen ska kunna veckla ut sig helt, men det innebär inte att den måste vara rund. Det får helt enkelt inte bli veck på koppen eftersom den då läcker.

Nu i början, om du har använt t.ex. tamponger innan, kan dina slemhinnor vara så uttorkade att du upplever insättning och uttagande smärtsamt, men när slemhinnorna blir sitt normala jag igen kommer det att gå mycket bättre gissar jag. Det du kan göra för att underlätta är att använda glidmedel. Det kommer inte att få dina muskler mjukare, men så ska det åtminstone inte "riva" när du sätter in den.

Mooncups lilla kopp är 50 mm i längd och 43 i diameter. Lunettes minsta är 47 mm i längd och 41 i diameter. Jag tror inte att storleken kommer att påverka så jätte mycket, men det kan hända att något av märkena är mjukare i sitt silikon och värt att pröva av den anledningen. Det är ju så att om din kopp är för "styv" kommer musklerna hela tiden att jobba med koppen vilket gör att du får jätte fin muskulatur, men som sagt, då måste du även lära kroppen att slappna av så att slidväggarna blir mjuka. En mindre styv kopp aktiverar inte musklerna på samma sätt vilket gör att du inte triggar till ännu spändare muskler. Tyvärr vet jag inte hur styv mooncupen är, men någon som prövat fler märken kanske kan svara! Jag vet bara att Lunette är mjukare än DivaCup.

Och som svar på din sista fråga, ja längden på slidan påverkar vilken storlek på koppen som passar dig bäst. Lunette hade endast 1 storlek från början, men för att få en kortare invänjningsperiod för 12-åringarna tillverkades det en mindre kopp. 12-åringarna kan fortfarande ha den stora koppen, men den lilla är bekvämare. Med andra ord kan du ha hur stor kopp som helst, men har du kort slida är en mindre kopp självklart mycket bekvämare. I ditt fall tror jag dock att det är musklerna som spökar.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptymån jul 28, 2008 10:45 am

En annan sak som jag kom att tänka på... Kan det vara så att du har koppen för högt upp? När du fört in koppen ska du knipa och dra den neråt tills det tar stopp. I ditt fall skulle jag inte knipa så hårt, utan istället känna var muskelkanten hakar fast i koppen. Själva botten på koppen ska vara i princip vid slidmynningen.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptytis jul 29, 2008 11:09 pm

Tack Miina.
Nej, mina slemhinnor är som de är. Jag har aldrig använt tampong särskilt mycket förutom vid väldigt speciella tillfällen (bad, vilket inte händer särksilt ofta eftersom jag är en badkruka). Mooncup är mycket styvare än Lunette (klämde och kände i en affär som säljer bägge).

Om koppen är sitter längre ut gör det ont. Däremot tror jag du har rätt i att styvheten har betydelse eftersom det troligtvis är svårare att "klämma ihop" koppen för att få ett bra grett och dra ut den när det är så styv och jag redan tycker att jag inte får plats med fingrarna för att få ett ordentligt grepp. Jag funderade på storlekarna eftersom min Mooncup är väldigt "ihoptryckt". Funderar på om min ringa längd på 160 cm kanske betyder att alla mina kroppsdelar kan vara något mindre. Men det är ju positivt att höra att en styvare kopp tränar upp musklerna bättre ;-).
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptytis jul 29, 2008 11:51 pm

Min svägerska är ännu kortare än du är och min mamma är någon cm längre än du är och båda har stora koppen. Tyvärr vet jag inte om korta människor har kortare slida, men jag tror inte det.

Testa ett tag och tänk på att försöka slappna av. Det kanske ger sig bara kroppen vänjer sig vid att inte knipa av bara tusan när du är där med fingrarna. Ler
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptytor aug 07, 2008 12:26 am

Tack för svaret Miina.
Jag har nu provat min lilla Mooncup ordentligt. Jag har kommit på att det är enklast att ta ut den genom att trycka den mot blydgdbenet och "dra" ut den med bara pekfingret mot benet så att benet får agera "tumme" och krysta. Så det gick finfint! Inget läckage! Däremot gör det ont i mynningen på vägen ut eftersom mooncup:en vill veckla ut sig till (och inte behålla sin tillplatthet) när koppens översta kant/bredaste del ska ut. Det blir då små sår i mynningen som gör ont, speciellt ju längre in i mensperioden man kommer/fler urtagningar har ägt rum.

Sen läste jag i en annan tråd om vad en gynekolog hade sagt om tamponger och att de river upp cellerna. Undrar hur farligt det är att få små sår vid urtagningar? Borde inte vara farligare än att ha sex förvisso...men jag brukar inte ha sex flera gånger om dagen i en vecka...

Lite tråkigt att min lilla Mooncup fylls upp efter bara 2 timmar. Att gå på toa och tömma den varannan timme är svårt, speciellt om man skulle vara ute på stan. Så jag funderar på att köpa en stor Lunette. Jag har nog kommit förbi rädslan för att vara "för liten" ;-). Det var bara jag som var nybörjarnojig Väldigt glad

Däremot undrar jag fortfarande över hur man gör på offentliga toaletter utan handfat i båset? Mooncup tipsar om vattenflaska. Du tipsade om Lunettes våtservetter...allt hade varit frid och fröjd om det inte hade varit för att mensblod är väldigt tjockt och inte alls med samma viskositet som vatten. Det är ju lite som att försöka sleva upp sirap/grekisk honung ur en burk... trådar sig överallt. (
Till överst på sidan Gå ner
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptytor aug 07, 2008 9:52 am

Någonstans har vi en tråd om hur man gör på toaletter utan handfat, men jag kan inte hitta den i skrivandets stund....

Men häll ut innehållet i toastolen, ta en bit toapapper och torka ur in och utvändigt från allt trådande klet, och sedan använd en våtservett från Lunette, eller annan mild våtservett (typ babyrumpe-servett) eller en liten flaska vatten som du väter ner toapapper och torkar av med. Det blir itne lika rent men det räddar dig iaf tills nästa toabesök.

och skulle du vara väldigt nojjig över bakterier så kan du ju ha emd dig en liten flaska hansprit som du spritar menskoppen med (låt spriten dunsta av innan du sätter in koppen igen) då är den iaf bakteriefri när du sätter in den igen även om den itne är helt ren.
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptytor aug 07, 2008 10:27 am

Nja...jag skulle inte rekommendera babyrumpe servetter. De innehåller väldigt ofta mineraloljor som i sin tur kan innehålla aluminiuklorid som i sin tur är frätande på ögon,hud och slemhinnor. Jag kan säga som så att jag skulle aldrig rengöra mitt barns rumpa med en baby våtservett och därför skulle jag heller aldrig använda den på min menskopp som ska föras in i slidan.

Lunettes servett innehåller endast vatten och alkohol vilket alltså desinficerar. Koppen ska sedan torka innan man för in den (går på några sekunder). Man kan även desinficera händerna med den servetten.

Så mitt råd, som lusläst TOX-info handboken nu i 5 år på grund av mitt företag och produkter som jag tar in, är att aldrig använda något rengöringsmedel, tvål eller servett, som ni inte vet vad de innehåller.

Som svar på din fråga, Xenia, är att små sår på slidmynningen inte skadar mer än småsår i huden på andra ställen i kroppen. Cellförändringar påverkas absolut inte. Däremot är det ju inte så bra att du får sår när du tar ut koppen. ledsen Du kunde kanske testa att använda glidmedel vid slidmynningen som skulle underlätta uttaget? Det är ju inte meningen att du ska få sår av den. ledsen

Jag har inte känt på mooncupen, men om du har tillgång till en butik där du kan klämma och känna skulle det kanske vara bra för dig. Botten påkoppen med antenn ska gärna vara så "mjuk" som möjligt så den inte sliter på slidmynningen och i ditt fall kanske en mjukare kopp skulle vara bättre än en styvare.

Att koppen blir full på 2 timmar är ju inget vidare. Dags att införskaffa en större. Ler
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptytor aug 07, 2008 10:54 am

Miina skrev:
Nja...jag skulle inte rekommendera babyrumpe servetter. De innehåller väldigt ofta mineraloljor som i sin tur kan innehålla aluminiuklorid som i sin tur är frätande på ögon,hud och slemhinnor. Jag kan säga som så att jag skulle aldrig rengöra mitt barns rumpa med en baby våtservett och därför skulle jag heller aldrig använda den på min menskopp som ska föras in i slidan.

Och där lärde jag mig något nytt idag! cheers
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptytor aug 07, 2008 11:31 am

Ja, är det inte bra att vi lär oss något nytt varje dag! Väldigt glad
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptytor aug 07, 2008 2:58 pm

Citat :
Botten påkoppen med antenn ska gärna vara så "mjuk" som möjligt så den inte sliter på slidmynningen och i ditt fall kanske en mjukare kopp skulle vara bättre än en styvare.
Det är inte botten, men toppen av koppen som "fjongar" ut sig och därför gör ont vid urtagningen (ju mer ont desto mer spänner jag mig ofrivilligt och då gör det såklart ännu ondare! *knasigt*). Men som jag sa, så funderar jag bl a av den här anledningen på att köpa en Lunette som jag har känt på i en affär och jämför med mooncup och den verkar mjukare.

Citat :
en häll ut innehållet i toastolen, ta en bit toapapper och torka ur in och utvändigt från allt trådande klet, och sedan använd en våtservett från Lunette, eller annan mild våtservett (typ babyrumpe-servett) eller en liten flaska vatten som du väter ner toapapper och torkar av med. Det blir itne lika rent men det räddar dig iaf tills nästa toabesök.
Jo, jag har läst det, men som jag sa tidigare så tipsar ju mooncup om vattenflaska och Miina tipsade tidigare om våtservetterna...men vad jag inte förstår är just hur man ska göra med att blodet kletar av sig överallt lite som honung/sirap när man tar ur koppen. Därför skulle det vara väldigt nyttigt med obegränsad mängd vatten/papper lättilgängligt. Dessutom är det rätt bökigt att stå i de små minimala båsen på teatrar/flygplatser utan någonstans att ens ställa ner vattenflaskan (förutom golvet...och jag anser inte golv på offentliga toaletter som lämpliga förvaringsplatser) Men förhoppningsvis löser detta sig genom en större kopp och därmed inget behov av att gå på offentliga toaletter Ler
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptytor aug 07, 2008 3:31 pm

Menar du att det kletar inne i slidan, i toalettstolen, på händerna eller i koppen? Jag får inte riktigt till bilden Embarassed trots att jag försöker se framför mig hur du menar.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptylör aug 09, 2008 1:49 am

Nja, det det trådar sig när man drar ut menskoppen. Rätt som det är går tråden av och då blir det blod i byxorna, toalettstolen, händerna eller vad det nu är som råkar vara i vägen. Föreställ dig att sleva upp sirap ur en burk med en sked.

Förresten; jag har nu beställt en Lunette i den stora storleken! Ser fram emot den!! Ser nästan fram emot min nästa mens så att jag får prova!
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptylör aug 09, 2008 9:51 am

Men alltså... Du sitter ju på toalettstolen, drar ut koppen, tömmer blodet i toan, torkar av koppen, torkar av slidan, allt detta medan du sitter kvar på toan. Du ska inte stå upp. Då borde inget komma ivägen, eller? Min mens är oxå kletig, men det gör inget eftersom jag "drar av" tråden med papper.

Kul att du beställt Lunette!

Visst är det kul när mensen inte längre är pest och pina, utan något man faktiskt kan se fram emot ibland! Ler
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Xenia
Novis
Novis
Xenia


Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptylör aug 09, 2008 3:55 pm

Nja, jag kan inte sitta på toastolen och dra ut något samtidigt...har sån extrem bacillskräck...vågar under inga omständigheter dyka in i toastolen med armen av rädsla för att komma åt toasitsens kanter (där de dessutom inte är ovanligt att andra tjejer har kladdat ner med mensblod). Dessutom sitter jag aldrig på offentliga toaletter såvida jag inte bygger pappersberg på sitsen.

Så jag hukar mig...det kanske kan förklara problematiken som jag upplever bättre Wink
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Emptylör aug 09, 2008 8:31 pm

Jag vill påpeka att det här är ett oberoende forum där det inte är tillåtet att sälja in sig eller sin produkt för företagare har man något att sälja så gör man det under forumet Köp och Sälj.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty
InläggRubrik: Sv: Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!   Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Att sätta in och ta ut menskoppen...platsbrist!!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» menskoppen fastnade!!
» koka menskoppen?
» menskoppen vecklar inte ut sig

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Rent Praktiskt! Hur gör man? :: Att sätta in en menskopp!-
Hoppa till: