Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp

PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

stress=uppehåll?

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
miss_tuneful
Novis
Novis
miss_tuneful

Antal inlägg : 26
Menskopp? : PinkCup (LadyCup)
1:a Koppen? : 2008-22-10
Registration date : 08-07-22

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptylör okt 18, 2008 8:33 pm

Jg har för lätt för att blir stressad, en stress-skada helt enkelt, som jag dragits med i... flera år. Min mens har varit löjligt regelbunden till kl. 8 på kvällen ca den 30e till morgonen någon gång den 31a(/1a på månader med 30 dagar). Det var jätteskönt att ha så, man behöver inte oroa sig eller något. Sedan, i våras (mars-april typ), hade jag en riktig stress-stretch och sedan dess har den kommit ganska regelbundet den 13e-14e istället. Sedan skippade mensen en månad i somras (väldigt bra synkat med att jag och pojkvännen hade haft sex, så då gick vi och stressade upp oss för att jag skulle ha varit gravid, tills jag testade mig, och fick mens två dagar senare.). jag har hittills bara använt bindor, och senast jag gjorde det så kände jag verkligen hur otroligt obehagligt det är. Varmt, instängt, och jag blev ganska torr omkring vissa områden.
Nu har jag stressat massa igen, och har inte fått mens förra månaden och inte än heller. (vi har inte haft sex vaginalt sedan i somras [och never analt.. blerk] )
det beror antagligen på att jag har varit så himla stressad nu. Hoppas verkligen att jag får snart, har mått så dåligt. SÅ nu blir det att beställa hem en kopp, tänker inte ha bindor igen, var säker på att jag skulle ha fått svamp (vilket jag inte har fått, men f*n vad obehagligt jag haft det! vad kan det bero på?).
*suckar*
Jäkla kemikalier de ska stoppa in i allt. blekmedel och gudvetvad de har i bindor och tamponger...
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina

Antal inlägg : 158
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptylör okt 18, 2008 8:40 pm

Det låter som du haft en väldigt jobbig period i ditt liv. Hoppas du får hjälp med stresshanteringen!

Jag vet inte riktigt vad du haft för besvär, men om du funderat på svamp gissar jag att du haft klåda. Är du säker på att det inte är svamp du haft? Annars skulle jag gissa på en lätt allergisk reaktion av något slag. Troligen p.g.a. någon av de kemikalier som finns i bindorna.
http://www.renasmorjan.com
miss_tuneful
Novis
Novis
miss_tuneful

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptysön okt 19, 2008 1:40 pm

jo, antagligen är det en allergisk reaktion. har läst om svamp och det stämde inte riktigt. jaja, har meget ömma bröst nu, så då lär mensen komma som ett paket på posten... (försenat men till slut, så =P )
jo, det finns så mycket kemikalier i dem... bvad är det de har i? Blekmedel? vissa har ju luktdödande medel... hur bra kan det vara? Det måste väl ändå vraa ett ganska starkt medel....
jaja, jobbigaste var väl när jag berättade om detta för mamma, (bir fortfarande hemma, och hon sponsrar mitt mensskyddsköpande med pengar) och hon tänker självklart att det är all in my head för att jag pratat så mycket om koppen, att det är en bra sak, och hon tycker att det är illa, äckligt etc. så så mycket stöd fick man där. fick köpa den själv. utan att hn egentligen gett "tillåtelse" (who needs that nu? really.).
Hennes främsta argument var att "blodet ska UT! det kan man väl bli förgiftad av om det stannar i kroppen för länge, som med tamponger och tampongsjukan?"

kanske ska jag starta en tråd om det i myter?
Miina
Moderator
Miina

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptysön okt 19, 2008 4:11 pm

Nja, blodet i sig kan inte bli giftigt. Det är när det skapar bakteriehärd som det blir giftigt och detta sker i just tamponger. Menskoppen har funnits i mer än 60 år och man har på många sätt försökt trigga igång bakteriehärd med koppen, men det går helt enkelt inte och därför kan man heller inte få TSS tampongsjukan. Jag menar, det som kommer ut är ju detsamma som varit inne i kroppen innan. Man har ju inte blivit sjuk av det så länge det var inne i livmodern, så varför skulle det bli giftigt bara för att det passerar livmoderhalsen?

Från Smittskyddsinstitutet:
Citat :
Toxic shock syndrome (TSS) orsakas av ett gift (toxin) som vissa stammar av bakterien Staphylococcus aureus (den gula stafylokocken) under lämpliga förhållanden kan bilda. Samtliga symtom som är karakteristiska för TSS orsakas av detta gift. Många människor har skyddande antikroppar mot toxinet utan att tidigare haft sjukdomen. Varför somliga människor kan bilda antikroppar mot giftet utan att bli sjuka, medan andra blir svårt sjuka av giftet, är oklart.

På medicinskt silikon kan inte bakterier växa, därav får heller inte bakterier fäste på en menskopp och blodet är i princip sterilt när det samlas upp i koppen. Varför TSS kallas tampongsjukan är för att bakterien kan föras in i slidan och fästa i tampongen och där växa till det livsfarliga sjukdoms tillståndet.

Denna tråd beskriver vad som kan finnas i tamponger.
miss_tuneful
Novis
Novis
miss_tuneful

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptysön okt 19, 2008 5:17 pm

Tack Miina, ska visa det där för mor min... och övertala henne att det faktiskt är en bra sak! Ler

ETA- innehållen i en tampong är till en viss del samma som i bindor, right?
Miina
Moderator
Miina

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptysön okt 19, 2008 8:38 pm

Till viss del, ja, men tampongen bärs inne i slidan, därför finns det risk för TSS vid användande av tampong, men inte vid binda. Tampongerna torkar även ut slemhinnorna väldigt mycket och rubbat ph-balansen, vilket inte bindor gör.

Och för att riktigt ta till stora artilleriet så kan tamponger påskynda cellförändringar i livmoderhalsen eftersom tampongen river sönder cellerna rätt kraftigt. Min gynekolog vill inte att jag använder tampong eftersom jag haft grava cellförändringar, men menskoppen var helt ok. Ler ...som om jag skulle VILJA använda tampong nu mer. Wink
miss_tuneful
Novis
Novis
miss_tuneful

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptysön okt 19, 2008 8:48 pm

mm, okej. Men det kan väl aldrig vara bra att ha massa blekmedel och sådant även om det är i en binda? Jaja, det blir förmodligen inget mer sådant tjafs nu iom att jag beställde en kopp igår ^^
kanske borde ta hem en tygbinda eller två också, utifall...

nu hoppas jag bara slippa fler allergiska reaktioner på äckelpäckel, och att jag kna ha ett smiling underliv Laughing om man nu kan ha det Wink
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea

Antal inlägg : 213
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptytis okt 21, 2008 2:34 pm

hehe hoppas du får ordning på det där! En menskopp kan ju innebära mindre stress för dig! Du blir ju inte sjuk av den och kroppens vätskor får vara ifred!

lycka till
miss_tuneful
Novis
Novis
miss_tuneful

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptyons okt 22, 2008 7:15 pm

Tack Svea =)

blörk, nu har jag gått runt med mesvärk i dlerfa dagar och inte en skymt av mens än... >.< jaja, fick hem koppen idag, så nu är jag garderad iaf Wink
Finns iaf ingen risk att jag är preggo, så det behövar jag iaf inte tänka på. Vilket är skönt.
(hur lyckas ag få ordet "flera" till "dlerfa"?)
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea

Antal inlägg : 213
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Emptysön nov 02, 2008 8:18 pm

Hur går det??? du vet väl att du kan sätt in koppen när du väntar på din mens så slipper du bli överraskad!!! ;0) då kollar man den ändå ett par 3 gånger per dygn! Superpraktiskt!
det kan man ju inte göra med en tampong bom för då har man sugit torrt så det dammar om det! Suspect
och en binda blir ju inte så hemskt varm den heller ens utan blod?

Nu e vi nyfikna! Har du frågor så hjälper vi dig!

Good Luck!
Sponsored content

stress=uppehåll? Empty
InläggRubrik: Sv: stress=uppehåll?   stress=uppehåll? Empty

stress=uppehåll?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Om allt möjligt! och lite till då ja... :: Känsligt ämne...-
Hoppa till: