Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp

PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

Problem!! Hjälp!

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Susanne
Nyfiken
Nyfiken

Antal inlägg : 3
Menskopp? : Jag har en...
1:a Koppen? : år 1900
Registration date : 08-11-16

Problem!! Hjälp! Empty
InläggRubrik: Problem!! Hjälp!   Problem!! Hjälp! Emptysön nov 16, 2008 2:16 pm

Hej alla erfarna menskoppsanvändare, jag har problem med min och känner mig jätteledsen just nu - jag får det inte att funka! Förra menskoppen slängde jag bort i vredesmod, sen tog det ett par-tre år och nu har jag beställt en LadyCup strl Large, (är 40 och har fött barn) och försöker träna med den. Samma problem som med förra "byttan" - den vecklar ut sig fint och jag tycker mig hitta "stoppet" frid och fröjd i en kvart, sen sugs den upp av sig självt och sitter som en propp runt livmodertappen med världens vacuum, det molar och gör ont. Särskilt vid mens. Nu har jag inte prövat nya mkoppen vid mens, men jag antar att den också kommer att läcka. Det känns SÅ tråkigt att den inte sitter som den ska.

Jag förstår heller inte den anatomiska teckningen som finns på vissa sidor, där man i genomskärning ser hur m-koppen ska sitta i slidan. Min slida verkar mycket kortare och antingen sitter koppen precis uppe vid tappen eller så sitter den för långt ner och kan ploppa ut när som helst. Det finns inget mellanläge som fungerar!

Har jag för kort slida? För slappa muskler? för lång kopp? De tre millimeter som utgör skillnaden mellan lång och kort kopp gör nog varken till eller från tänker jag.

Hjälp mig, idéer, vad ska jag pröva? Jag gör knipövningar, har ett aktivt sexliv och är inte förslappad annars tror jag, men man börjar ju undra!!!
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina

Antal inlägg : 158
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Problem!! Hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Problem!! Hjälp!   Problem!! Hjälp! Emptysön nov 16, 2008 8:52 pm

Hejsan!

Om du för in koppen och sen kniper och drar den utåt igen, så borde du hitta ett läge där koppen stannar upp så att säga. Där har musklerna fått tag kring koppen. Det låter lite som om muskulaturen inte riktigt är som den borde. Det innebär inte att du är förslappad eller så, men det låter som om musklerna helt enkelt är för svaga för att hålla koppen på plats. Cecilia på Mkopp.se förklarar kinpandet så bra, så jag citerar hennes ord

Citat :
Visualisera en smal penna eller liknande i slidan. Knip om pennan långt ner i slidan, strax ovanför mynningen. Knip och slappna av 5 gånger. Flytta sedan ditt fokus halvvägs uppför pennan. Knip och slappna av 5 gånger.
Den som vill kan även visualisera nästan längst upp på pennan och knipa där också. Det kan kännas lite konstigt i början. Gör denna rutin flera gånger om dagen. Ett enkelt sätt kan vara att man gör dem varje gång man sitter på toan, eller t.ex. varje gång man sätter sig på bussen eller i bilen. Då
blir det av flera gånger om dagen. Det kan ta någon månad innan man märker att det blivit bättre.

Eftersom du kallar koppen mkopp, låter det som att du köpt koppen från Mkopp.se. Ta kontakt med Cecilia så kommer du antagligen att få de bästa råden som är anpassade för just dig. Hon är jätte duktig med stor kunskap, så jag är säker på att du kommer att hitta en lösning med hjälp av henne!

EDIT: Jag glömde säga att du inte ska titta så noga på bilderna som finns på slidan på sidor om koppar. Bilderna är oftast totalt missvisande, tyvärr.
http://www.renasmorjan.com
Susanne
Nyfiken
Nyfiken

Problem!! Hjälp! Empty
InläggRubrik: Det funkar bättre och bättre!   Problem!! Hjälp! Emptyfre nov 21, 2008 2:25 am

Jag tror att jag inte fattat vilka muskler det är frågan om, förrän jag började träna. Jag har nu hållit på i fem dagar och knipit och övat och idag har den faktiskt suttit på plats hela dagen utan att flytta på sig! Nu inväntar jag bara mens för att se om det ska funka. Tack för råd och stöd!
Miina
Moderator
Miina

Antal inlägg : 158
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Problem!! Hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Problem!! Hjälp!   Problem!! Hjälp! Emptyfre nov 21, 2008 4:54 pm

Så bra att det löste sig så enkelt som med knipövningar! Hör av dig och berätta hur det går när mensen sätter igång!
http://www.renasmorjan.com
Susanne
Nyfiken
Nyfiken

Problem!! Hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Problem!! Hjälp!   Problem!! Hjälp! Emptytis dec 23, 2008 10:07 pm

Hurraaaa!!! Nu har jag haft min andra mens med denna silikonkopp och den här gången prövade jag en lite annorlunda position, lite längre in och det MÅSTE vara rätt för mig, eftersom den inte läckt en enda droppe (bara lite färgat vatten efter tömning och avsköljning) dessutom har det inte gjort ont! :0)
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea

Antal inlägg : 213
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Problem!! Hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Problem!! Hjälp!   Problem!! Hjälp! Emptyons dec 24, 2008 5:40 pm

man är ju olika... och man hittar sitt ställe efter en tid men man får ju testa lite olika positioner och till sist har man fått kläm på det!

skulle den sitta för högt upp så skulle det göra ont... för då kan den suga tag i livmodertappen och det känns som kraftig molande mensvärk, så gör det ont ta ut den och sätt om den, eller prova att dra ner den lite längre ner...

Lycka till med fortsatt vänskap med din kopp ;0)
Sponsored content

Problem!! Hjälp! Empty
InläggRubrik: Sv: Problem!! Hjälp!   Problem!! Hjälp! Empty

Problem!! Hjälp!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Rent Praktiskt! Hur gör man? :: Att sätta in en menskopp!-