| Ska den kännas? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
tekla Nyfiken
Antal inlägg : 5 Menskopp? : Jag har en Lunette 1:a Koppen? : 2009 Registration date : 09-05-31
| Rubrik: Ska den kännas? sön maj 31, 2009 8:19 pm | |
| Hej!
Jag är en ny menskoppanvändare, och en ny medlem här. Jag har köpt en Lunette, den större. Jag har fött barn och springer plus att jag har riklig mens, så jag antog att de var rätt kopp för mig. Men den känns, ska den de? Först tyckte jag att antennen "skavde" så den har jag klippt bort bit för bit, nu är den helt borta. Om jag följer beskrivningen att den ska sitta just innanför kroppen så känns de som den ska falla ut när som helst, och jag känner den. Jag skulle aldrig kunna ha den så om jag skulle springa, jag kan knappt gå då. Har testat att ha den lite längre in då känns den mindre, men den känns hela tiden...lite obehagligt. Har någon något knep för att få den på rätt plats? Är de någon som använder den vid löpning/jogging?
tack på förhand. /Tekla | |
|
| |
prinsessan81 Novis
Antal inlägg : 35 Menskopp? : Jag har en LadyCup L 1:a Koppen? : år 1900 Registration date : 09-04-26
| Rubrik: Sv: Ska den kännas? mån jun 01, 2009 11:19 pm | |
| Jag har en LadyCup och efter att jag klippt av antennen så känns den faktiskt inte alls. Jag tror att Lunetten är en aaningen längre. Jag vet att vissa inte kan ha för långa koppar som tex Diva cup för att den skaver. Har läst att för vissa vars muskler är lite slappa kan få menskoppen att sitta bättre med hjälp av knipövningar. Tydligen är musklerna ännu slappare vid mens och det har jag nog märkt eftersom det fungerar ganska bra att få min stora LadyCup att veckla upp sig den första och kanske andra dagen men sedan är det nästa hopplöst ibland. | |
|
| |
tekla Nyfiken
Antal inlägg : 5 Menskopp? : Jag har en Lunette 1:a Koppen? : 2009 Registration date : 09-05-31
| Rubrik: Sv: Ska den kännas? tis jun 02, 2009 10:24 am | |
| Jag har nu testat den i tre dagar. De går rätt bra förmiddagarna men eftermiddagarna si så där, sedan kvällen skaver den som bara den. Jättekonstigt tycker jag. Nog måste jag erkänna att jag kanske skulle jobba på knipövningarna. Jag testade att ha koppen när jag var ute och sprang i söndags..så irriterande att hela tiden känna av den och att de kändes som om den skulle falla ut. De gjorde den ju inte, men den kändes hela tiden. De känns som om jag måste ha den ganska långt in för att den inte ska kännas. Att jag känner den mer kvällstid, kan de bero på att jag är ganska stillasittande på dagarna (kontorsråtta) sedan på kvällarna är jag ganska aktiv? | |
|
| |
Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Sv: Ska den kännas? tis jun 02, 2009 4:12 pm | |
| Det låter lite som om koppen blir att röra sig på sig inne i dig. Jag tror att knipövningar skulle vara bra för dig, för då får musklerna tag kring koppen och håller den på plats. På det viset blir friktionen mindre och du kommer även att känna att den hålls på plats även vid löpning. | |
|
| |
tekla Nyfiken
| Rubrik: Sv: Ska den kännas? tor jun 04, 2009 12:25 pm | |
| ok, nu har jag använt den några dagar, de går bättre och bättre. Men fortfarande sitter den rätt bra förmiddagar, sedan på eftermiddagarna får jag inte till de riktigt än. Men de är ju knipövningarna som måste till och jag jobbar på de Däremot nu när mensen börjar avta så hade jag problem med att koppen skulle veckla ut sig i morse, men fick till de efter ett tag, men däremot när jag skulle ta ut den satt den hade jag problem med att få ut den. Är de verkligen så att man är så mycket "slappare" i muskelaturen i början av mens???? Jag hade inga problem med att den ville flytta på sig. Nästan lite otäckt att jag inte fick ut den faktiskt. Nästan så att jag ångrade att jag klippt av pinnen helt. Tack för era svar! | |
|
| |
prinsessan81 Novis
Antal inlägg : 35 Menskopp? : Jag har en LadyCup L 1:a Koppen? : år 1900 Registration date : 09-04-26
| Rubrik: Sv: Ska den kännas? tor jun 04, 2009 10:50 pm | |
| Det verkar ju vara så för mig, att musklerna är slappa den första och andra dagen medans de sista dagarna kan det ta lång tid innan jag får koppen att veckla ut sig. Finns det andra här som har en stor kopp de första dagarna och en liten under de sista? Har fundrat på det ett tag. | |
|
| |
tekla Nyfiken
| Rubrik: Sv: Ska den kännas? tis jun 09, 2009 4:11 pm | |
| De var en bra fundering, när jag läste ditt inlägg tänkte jag det samma. Jag hoppas att någon svara på ditt inlägg. själv måste jag testa några fler gånger. Återkommer om några veckor igen. | |
|
| |
Svea Grafik/Layout Nisse
Antal inlägg : 213 Age : 56 Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan. 1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Ska den kännas? lör jul 11, 2009 12:28 pm | |
| För en del är det så att muskulaturen är mer svullen i början av mensen alltså är det mer "tak" inuti. Så man kan behöva ha lite olika tekniker vid insättningen. man få testa sig fram.
Att det är olika på morgon och kväll är nog inte helt konstigt kanske? På kvällen har man ju varit uppe och använt sin kropp och då är ju allt lite mer upphängt eller nerhängt beroende på i vilken man är i. Så Miinas tips om knipövningar är helt i sin ordning! Man måste hålla sitt inre i trim! Viktigt både för att kunna hålla sin urin ordentligt samt att hålla sin livmoder upphängd på ett korrekt sätt... kan vara trevligt även vid sex... oh en hel del andra aktiviteter!
Jag som använt menskopp sedan slutet på 80 talet har även jag dagar som det verkar helt omöjligt att få skrället att veckla upp sig. Av erfarenhet vet jag ju då att jag antingen tar en annan kopp eller så sätter jag mig på toan ett tag och läser eller något och provar igen efter en stund. Skulle inte ens det fungera så provar jag ett annat sätt att vika den.. för det finns flera olika och för mig funkar ibland det ena bättre än det andra... En kvinnokropp är ju inte som ett rör av plast direkt. Vi påverkas av så många saker.. hormoner osv osv osv så det som funkar ena gången kankse inte funkar en annan gång! Så våga testa olika sätt så har du fler att ta till och kan alltså följa din kropp mer som den vill! ;0)
Koppen ska inte under några omständigheter kännas, Känns den så är det något som är galet och man får sätta om den. Skaftet kan som sagt skava och behövs väl egentligen inte för vi är ju inte bottenlösa och den kan inte försvinna. Koppen kommer ner om man krystar och håller det trycket då glider den ner och man får tag på den. Så var inte rädd för att ta bort den för det är ganska ofta den som skaver... men i annat fall så ska inte koppen kännas alls när den sitter rätt! Och det gäller egentligen vare sig den har antenn eller inte.. en del har hela kvar oh känner inget och så är det sådana som jag som inte vill ha någon antenn alls.
Lycka till och kom hit och berätta sen! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Ska den kännas? | |
| |
|
| |
| Ska den kännas? | |
|