Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp

PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

sveda och bränn...

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Laurelin
Nyfiken
Nyfiken

Antal inlägg : 10
Menskopp? : Jag har en ladycup L
1:a Koppen? : 2009
Registration date : 09-07-16

sveda och bränn... Empty
InläggRubrik: sveda och bränn...   sveda och bränn... Emptytor jul 16, 2009 12:42 am

Hej alla glada!
Jag har just fått hem min första menskopp, en Lady cup (L), jag är 30 år och har aldrig fött barn (har inte heller penetrerande sex). Jag var beredd på att det skulle vara lite trixigt i början, så jag satte genast igång att öva. Man vill ju vara förberedd när det blir skarpt läge (=mens). Men...

Det gör ont att sätta in den! Jag är tvungen att ha glidmedel på den (inget problem i sig, men lite trist om man måste släpa med sig om man skulle tömma den någon annanstans än hemma), och ändå svider det i slidmynningen. När det väl kommer in har jag ingen aning om om den vecklar ut sig. Att känna längs överkanten är omöjligt, jag får inte plats med fingret, det känns inte som om jag når. Det ända som händer är att jag gräver omkring och gör mig illa i slemhinnor (inga sår eller så, men sveda och bränn). Men den sitter fast (att vrida runt den är också helkört, jag får inget grepp och den sitter för hårt), det borde väl ändå vara ett bra tecken på vacuum? Eller är det kanske tecken på torra slemhinnor? Jag har tidigare använt tampong under mensens första dagar, för att gå över till binda när jag inte har så mycket mens. Under senare år har det blivit mer binda och mindre tampong, det känns fräschare att ha blodet utanför kroppen än som en svamp i kroppen (och menskopp verkar ju vara ett ännu bättre alternativ, jag är lite anti-kemikalier och engångsprodukter).

När den sen ska ut så lyckas jag inte klämma på den så att vacuumet släpper, och det är svårt att få grepp om den. Jag får greppa om "piggen" med naglarna (jag har inte så långa naglar tack och lov) och krysta tills den kommer ut. Och eftersom jag har en liten skräck för att den ska komma för långt in och inte komma ut (jag vet att det inte lär hända, men man kan ju inte vara rationell jämt) så spänner jag mig säkert vilket gör det värre... och så svider det igen. Den ploppar/pyser lite när den kommer ut, är det också tecken på vacuum?

Nu har jag ju bara provat idag, men jag har en benägenhet att inte ge mig så jag har testat med in- och uttagande sammanlagt 4 ggr, vilket gör att jag nu har en viss sveda. Och då kan man ju undra hur det går när jag vekligen har mens och den ska in och ut ett antal gånger under en vecka?

Det blev mycket text och många frågor, men jag hoppas på tips för jag vill verkligen få menskoppen att fungera!
Ha det bra allihop,
Lina
Till överst på sidan Gå ner
Laurelin
Nyfiken
Nyfiken

sveda och bränn... Empty
InläggRubrik: Sv: sveda och bränn...   sveda och bränn... Emptyfre jul 17, 2009 7:55 pm

Jag har fortsatt att prova och blir mer och mer övertygad om att koppen fortsätter att vara ihopvikt även när den är inne... den känns ihopvikt även när den är på väg ut. Något tips om andra vikningar som lättare vecklar upp sig? Jag vill ju gärna att den ska vara spetsig så att den kommer in, men det kanske finns någon vikning som är bättre än andra på att veckla upp den (jag har testat C-vikning och punch-down).
Jag har sett en instruktionsfilm på youtube där en tjej visar och förklarar - bra gjord film, men hon för ju in koppen i ett glasrör som har nästa lika stor diameter som koppen... så ser i alla fall inte min slida ut.

En annan bieffekt var att jag utan att tänka på det pressat översidan av handleden mot toaringen (jag sitter på toa och "övar") och därför nu nästan har ett blåmärke där - gissa om det tog ett tag innan jag fattade varför jag var öm. Wink Men det problemet klarar jag nog att lösa utan hjälp från er på forumet.
Lina
prinsessan81
Novis
Novis

Antal inlägg : 35
Menskopp? : Jag har en LadyCup L
1:a Koppen? : år 1900
Registration date : 09-04-26

sveda och bränn... Empty
InläggRubrik: Sv: sveda och bränn...   sveda och bränn... Emptysön jul 19, 2009 3:43 pm

Du ska se att det är stooor skillnad när man har mens! Väldigt glad Prova då igen!
Laurelin
Nyfiken
Nyfiken

sveda och bränn... Empty
InläggRubrik: Sv: sveda och bränn...   sveda och bränn... Emptysön jul 19, 2009 5:41 pm

Jag får försöka ge mig till tåls... det går ju bättre och bättre även nu när jag tränar, så om det är lättare vid mens så lär det inte vara några problem.
Tack för uppmuntran Väldigt glad
/Lina
Laurelin
Nyfiken
Nyfiken

sveda och bränn... Empty
InläggRubrik: Sv: sveda och bränn...   sveda och bränn... Emptytor jul 23, 2009 10:37 pm

Inser just att rubriken på denna tråd är lite deprimerande... Men nu har jag äntligen mens och testar min kopp för fullt. Jag säkrar med en binda än så länge, räknar nästan med läckage nu i början.
Men jag inbillar mig att det var lättare att få in den och att den vecklade ut sig helt ok nu när mensen är igång, men det kan också vara övningen som gav resultat...
Håll nu tummarna för att det funkar och att tömningen i morgon bitti ska funka (det sista övningsuttagandet gick ju inte så bra, då hade den vecklat ut sig så bra att jag fick en blödande bristning då den kom ut... men det ska nog gå bättre nu).
Laurelin
Nyfiken
Nyfiken

sveda och bränn... Empty
InläggRubrik: Sv: sveda och bränn...   sveda och bränn... Emptyfre jul 24, 2009 1:27 pm

Det är ju nästan löjligt va bra det här funkar... inte en droppe utanför. Har aldrig varit med om detta, även om jag inte tillhör dem som hade stora problem innan så var det en ny upplevelse att kunna torka hela kroppen med handduk efter morgonduschen utan att det blev fläckar på handduken... förut har jag haft tampong, och när man badar eller duschar så sugs det ju ner genom snöret på nåt sätt - så jag har torkat mig med papper i de nedre regionerna en vecka i månaden sen jag var 11 år. Och även med tampong har jag alltid behövt ha trosskydd, det blir ju lite kladd även om det inte direkt läcker.

Tömde en halvfull kopp i morse (vaknade kl 6 och kunde inte låta bli att kolla *hihi*), och tömde nu igen vilket visade sig vara onödigt, det hade helt klart klarat sig tills i kväll. Har klippt av lite av antennen, den skavde lite när koppen var inne över natten. Funderar på att klippa av resten också, det känns inte som om den har något syfte eftersom jag ändå greppar själva koppen när den ska ut. Dessutom är tömningsprocessen mycket mindre kladdig och blodig än jag förväntade mig...
Jag har använt Prinsessan81:s teknik att nästan ta ut koppen och sedan föra in den (fast föra in är mycket sagt, jag släpper den så sugs den in och hamnar på plats) och det verkar funka bra *tack för tipsen prinsessan!*

Hoppas att ni på forumet inte blir uttråkade av alla inlägg men jag tycker att det här är så skoj att jag vill dela med mig till hela cyberspace!
cheers
prinsessan81
Novis
Novis

Antal inlägg : 35
Menskopp? : Jag har en LadyCup L
1:a Koppen? : år 1900
Registration date : 09-04-26

sveda och bränn... Empty
InläggRubrik: Sv: sveda och bränn...   sveda och bränn... Emptysön jul 26, 2009 11:34 am

Väldigt glad Vad kul att du har fått den att funka! Bättre än mig till och med..! Men visst är det lite magiskt när det fungerar riktigt bra och man tycker att det är världens bästa uppfinning..! Väldigt glad
Laurelin
Nyfiken
Nyfiken

sveda och bränn... Empty
InläggRubrik: Sv: sveda och bränn...   sveda och bränn... Emptysön jul 26, 2009 4:14 pm

Ja visst är det skoj!
Första dagen fick jag påminna mig själv om att jag inte behövde tänka på att byta binda eller tampong, eller se till att ha med mig när jag skulle någonstans... kändes lite tomt och konstigt faktiskt (på ett bra sätt förstås). Jag körde med säkerhetsbinda först "utifallatt", men det känns helt onödigt. Nu är enda problemet vad jag ska göra med alla bindor och tampax som ligger och skräpar i städskåpet Laughing
Sponsored content

sveda och bränn... Empty
InläggRubrik: Sv: sveda och bränn...   sveda och bränn... Empty

sveda och bränn...
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Sveda vid slutet av mensen?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet