Hej alla glada!
Jag har just fått hem min första menskopp, en Lady cup (L), jag är 30 år och har aldrig fött barn (har inte heller penetrerande sex). Jag var beredd på att det skulle vara lite trixigt i början, så jag satte genast igång att öva. Man vill ju vara förberedd när det blir skarpt läge (=mens). Men...
Det gör ont att sätta in den! Jag är tvungen att ha glidmedel på den (inget problem i sig, men lite trist om man måste släpa med sig om man skulle tömma den någon annanstans än hemma), och ändå svider det i slidmynningen. När det väl kommer in har jag ingen aning om om den vecklar ut sig. Att känna längs överkanten är omöjligt, jag får inte plats med fingret, det känns inte som om jag når. Det ända som händer är att jag gräver omkring och gör mig illa i slemhinnor (inga sår eller så, men sveda och bränn). Men den sitter fast (att vrida runt den är också helkört, jag får inget grepp och den sitter för hårt), det borde väl ändå vara ett bra tecken på vacuum? Eller är det kanske tecken på torra slemhinnor? Jag har tidigare använt tampong under mensens första dagar, för att gå över till binda när jag inte har så mycket mens. Under senare år har det blivit mer binda och mindre tampong, det känns fräschare att ha blodet utanför kroppen än som en svamp i kroppen (och menskopp verkar ju vara ett ännu bättre alternativ, jag är lite anti-kemikalier och engångsprodukter).
När den sen ska ut så lyckas jag inte klämma på den så att vacuumet släpper, och det är svårt att få grepp om den. Jag får greppa om "piggen" med naglarna (jag har inte så långa naglar tack och lov) och krysta tills den kommer ut. Och eftersom jag har en liten skräck för att den ska komma för långt in och inte komma ut (jag vet att det inte lär hända, men man kan ju inte vara rationell jämt) så spänner jag mig säkert vilket gör det värre... och så svider det igen. Den ploppar/pyser lite när den kommer ut, är det också tecken på vacuum?
Nu har jag ju bara provat idag, men jag har en benägenhet att inte ge mig så jag har testat med in- och uttagande sammanlagt 4 ggr, vilket gör att jag nu har en viss sveda. Och då kan man ju undra hur det går när jag vekligen har mens och den ska in och ut ett antal gånger under en vecka?
Det blev mycket text och många frågor, men jag hoppas på tips för jag vill verkligen få menskoppen att fungera!
Ha det bra allihop,
Lina