Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp

PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!!

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea

Antal inlägg : 213
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!! Empty
InläggRubrik: Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!!   Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!! Emptyons jul 23, 2008 8:50 pm

Man häller ut blodet i toaletten och inte i vasken!!! Man sköljer den i vasken och man kan ju då tillägga att det både kräks, kissas och annat i vaskar!!!
Så jag tror inte att det är farligare att skölja sin menskopp i vasken än att kräkas där!

Det här inlägget är taget från expressens forum där man hittar många sådana här inlägg som för oss redan "frälsta" ter sig helt vansinniga men för de som är osäkra kan detta få dem att välja bort koppen till fördel för de som de redan känner till

Senast ändrad av Svea den ons jul 30, 2008 3:23 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : förtydligande om källan till inlägget)
Till överst på sidan Gå ner
Caija
Grundaren ;0)
Caija

Antal inlägg : 68
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

InläggRubrik: Sv: Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!!   Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!! Emptyons jul 23, 2008 11:15 pm

Att mensblodet skulle föra HIV/aids med sig är ju inte helt omöjligt, men hiv/aids sprids inte genom hudkontakt. Utan det sprids genom blod till blod samt slemhinna till slemhinna. Risken att få blod på fingrarna är större om man öppnar en sanitetshink på en offentlig toalett.

Folk kissar, kräks och tvättar könsorgan och diverse annat mer eller mindre snuskigt i handfat, vad för skillnad ska det göra om man spolar ur en menskopp? Man sitter väl inte och gnuggar tungan mot emaljen direkt...

HIV/aids smittar via dropp, dvs vått mot vått... då har man lika stor chans/risk att få hiv/aids om man borstar tänderna och råkar tappa tandborsten i handfatet på en offentlig toalett.

Men samtidigt säger jag, vaddå offentlig toalett? jag har för tusan en menskopp, jag behöver inte gå in på nån snuskig toalett på stan för att tömma min kopp. Jag kan gå i två timmar till minst utan att det läcker. Men hade jaghaft binda eller tampong hade jag fått gå in på den äckliga toaletten där folk har kissat på ringen och på golvet, kräkts, slabbat med diverse könsvätskor mm.

Nej tacka vet jag menskopp. Då slipper man äckliga toaletter på stan!
Xenia
Novis
Novis
Xenia

Antal inlägg : 30
Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-07-28

InläggRubrik: Sv: Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!!   Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!! Emptyons jul 30, 2008 12:54 am

HIV-viruset har jag fått för mig lever en mycket kort tid utanför kroppen, kortare än sperma. Det är rätt känsligt. (Tror inte att det riktigt är korrekt att säga "lever" om ett virus...men eftersom jag inte är biolog eller har sjukvårdsutbildning så vet jag faktiskt inte vad det heter) Däremot finns det ju andra sjukdomar orsakade av virus och bakterier som är mindre känsliga och som smittar via blod.

Däremot funderar jag lite över formuleringarna som menskopptillverkarna använder ang "tampongsjukan". De säger att inga bevis har funnits för att menskoppen har orsakat tampongsjukan på xx år. Men sen kan man ju fundera över antalet menskoppsanvändare jämfört med tamponganvändare under alla dessa år. Jag skulle misstänka att antalet menskoppsanvändare är betydligt färre än tamponganvändare. Så låt oss för enkelhets skull säga att 1% av alla tamponganvändare får "tampongsjukan". Om det är 100 personer skulle det vara 1 person som får det. Låt säga att antalet menskoppsanvändare är 10 (eller kanske ännu mer troligt, 1 person). Det skulle innebära att 0,1 person av menskoppsanvändarna får sjukdomen. D v s det kritiska antalet för menskoppsanvändare kanske inte har nåtts än.

Missförstå mig rätt. Jag tror att menskoppen är bra (annars hade jag inte köpt en). Men att man utelämnar fakta om antalet användare är ju rätt väsentligt (och sen använder man statisktiken som försäljningsargument).
Miina
Moderator
Miina

Antal inlägg : 158
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

InläggRubrik: Sv: Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!!   Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!! Emptyons jul 30, 2008 9:06 am

Nja, det är så att själva "uttalandet" om TSS är gjort på undersökningar om bakteriegrogrund på koppen. Eftersom det inte finns någon grogrund för bakterier på medicinskt silicon, kan det heller inte utvecklas "tampongsjuka".

Och för att göra dig lugn kan jag berätta att Lunette säljer över 10 gånger så många koppar som mkopp.se per år eftersom de säljer till apotek i Finland. Så enligt dina beräkningar så borde flera hundratal människor fått TSS de senaste åren endast från Lunette. Bara i Sverige skulle det finnas några fall/år om det var 1 % som får TSS av menskoppen (oavsett märke).

Om man då tänker på att menskoppen funnits i 65 år, borde det ha framkommit både en och två gånger fall av TSS.

Men som sagt, bakterietillväxten är minimal då det är endast ditt eget rena blod tillsammans med medicinskt silicon inne i din slida, i jämförelse med tamponger och dess kemikalier.
http://www.renasmorjan.com
Persilja
Nyfiken
Nyfiken

Antal inlägg : 21
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

InläggRubrik: Sv: Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!!   Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!! Emptyons jul 30, 2008 12:04 pm

Logiskt sett (fast jag kan ju ha fel) är det ju den inneslutna fuktiga och varma miljö i tampongen som kan vara grogrund för bakterier. Bakterier vill oftast inte växa i ren vätska utan brukar vilja ha något trevligt "substrat" att rota sig på. Finns det inga fibrer eller orenheter så kan de inte sätta sig. Med det i åtanke borde kombinationen "rent mensblod + ren menskopp" vara ganska suverän ur hygiensynpunkt!
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea

Antal inlägg : 213
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

InläggRubrik: Sv: Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!!   Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!! Emptyons jul 30, 2008 3:21 pm

Det har genom tiderna utförts massor med tester på menskopparna och de har inte vid något tillfälle kunnat påvisa att de skulle orsaka TSS. (Källa Leona Chalmers och hennes partner som är de mest kända)

Däremot påvisar tampongtester gång på gång att möjligheten till TSS är närvarande.

Till saken hör att menskoppar ju tillverkas av medical grade siclicon och rätta mig om jag har helt fel jag har läst mig till att så klassas siliconen grovt i två sorter.. en sort som kan vara insatt i kroppen kortare än 5 dygn (korttidsimplantat) och den andra som tillåter implantat längre än 5 dygn... (långtidsimplantat) menskoppar tillverkas av den senare och skulle alltså kunna implanteras i kroppen permanent!

Ingen menskopp är insatt i mer än 5 dygn på sin höjd är den inne i max 12 timmar i ett svep... så man måste ju säga att det är ganska högt krav på den!!!
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!!   Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!! Empty

Det är ju fräscht med blod i vasken tjejer!!!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Allmänt om Menskoppar :: Menskopps "Myter"-
Hoppa till: