Att mensblodet skulle föra HIV/aids med sig är ju inte helt omöjligt, men hiv/aids sprids inte genom hudkontakt. Utan det sprids genom blod till blod samt slemhinna till slemhinna. Risken att få blod på fingrarna är större om man öppnar en sanitetshink på en offentlig toalett.
Folk kissar, kräks och tvättar könsorgan och diverse annat mer eller mindre snuskigt i handfat, vad för skillnad ska det göra om man spolar ur en menskopp? Man sitter väl inte och gnuggar tungan mot emaljen direkt...
HIV/aids smittar via dropp, dvs vått mot vått... då har man lika stor chans/risk att få hiv/aids om man borstar tänderna och råkar tappa tandborsten i handfatet på en offentlig toalett.
Men samtidigt säger jag, vaddå offentlig toalett? jag har för tusan en menskopp, jag behöver inte gå in på nån snuskig toalett på stan för att tömma min kopp. Jag kan gå i två timmar till minst utan att det läcker. Men hade jaghaft binda eller tampong hade jag fått gå in på den äckliga toaletten där folk har kissat på ringen och på golvet, kräkts, slabbat med diverse könsvätskor mm.
Nej tacka vet jag menskopp. Då slipper man äckliga toaletter på stan!