Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Endometrios lör jul 26, 2008 9:57 pm | |
| Alla kvinnor blöder en aning bakåt. I vissa fall kan det bildas livmoderslemhinna på fel ställe på kroppen, t.ex. i bukhålan. Den här slemhinnan påverkas på samma sätt oavsett var den sitter på kroppen av hormonförändringarna och kan därför göra väldigt ont vid mens.
Det är viktigt att låta blodet komma ut när man har endometrios och därför rekommenderar man att dessa kvinnor inte ska använda tampong. Ofta får man även mer ont vid tamponganvändande än om man har binda.
Kan man då ha menskopp om man har endometrios? Ja, rent tekniskt kan du ha det, men om du får ont ska du inte använda den. Jag har kunder som har endometrios där vissa kan ha koppen och vissa inte. | |
|
Svea Grafik/Layout Nisse
Antal inlägg : 213 Age : 56 Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan. 1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Endometrios mån jul 28, 2008 1:42 pm | |
| ev smärta vi det här tillfället kan även bero på att man fått in koppen för långt och den suger på livmodertappen eller något annat kul!!! men som vanligt så är det olika hur det är... från person till person.. Man får prova helt enkelt!!! | |
|
Nillerill Nyfiken
Antal inlägg : 2 Menskopp? : Jag har en... 1:a Koppen? : år 1900 Registration date : 08-10-30
| Rubrik: Sv: Endometrios mån nov 03, 2008 9:48 pm | |
| Jag vill jättegärna testa menskopp, men är orolig för att jag eventuellt skulle kunna förvärra min endometrios (är symptomfri idag). Men jag tolkar ovanstående som att, om menskopp inte funkar för mig så kommer jag att få ont när jag använder den, men att detta i så fall försvinner om jag slutar. Förstår ni skillnaden? | |
|
Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Sv: Endometrios ons nov 05, 2008 1:02 am | |
| Ja, det stämmer. Koppen kommer inte att ge dig endometrioshärdar. Däremot kan du som sagt tillfälligt blöda mer bakåt och detta märker du på att du får ont. Slutar du använda koppen då ska även smärtan försvinna. Jag har som sagt kunder av båda sorterna, så det är svårt att säga om det kommer att passa dig eller inte. | |
|
Nillerill Nyfiken
Antal inlägg : 2 Menskopp? : Jag har en... 1:a Koppen? : år 1900 Registration date : 08-10-30
| Rubrik: Sv: Endometrios ons nov 05, 2008 2:07 pm | |
| Tack. Det var precis det jag ville höra. Jag kan eg inte så mycket om endometrios och har bara nyligen fått höra att jag har det, fast jag inte har några besvär. Då ska jag skicka iväg min beställning - det blir nog en Lunette (efter mycket velande fram och tillbaka | |
|
Miina Moderator
| Rubrik: Sv: Endometrios tor nov 06, 2008 3:33 pm | |
| Lycka till! Det är alltid värt att pröva. | |
|