Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Kan inte kissa med menskopp!

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
AnnaE
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 4
Menskopp? : Dica Cup
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-10-17

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptysön okt 19, 2008 8:59 pm

Jag är ny menskoppanvändare och jag har ett väldigt irriterande problem med min menskopp. Jag kan knappt kissa när den sitter inne! Det är jättesvårt att "komma igång och jag kan inte tömma blåsan helt och hållet. Jag hoppas verkligen att det kan finnas en lösning på problemet, för jag vill hemskt gärna använda kopp, men jag måste ju kunna kisssa! Vad beror probemet på och vad kan man göra åt det? Mjukare kopp?
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptymån okt 20, 2008 12:18 pm

Vad har du för kopp nu? Vilken storlek och sort? Hur många mensperioder har du använt den? Samma problem varje gång?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptymån okt 20, 2008 8:08 pm

Jag upplever det här då och då och oftast så är jag då stressig eller på annat sätt inte riktigt egentligen lugn för att sitta på toa och inte kunna kissa och då kan man ju ännu mindre kissa. Har man dessutom hållt sig lite för länge så blir det än svårare.

I början så kan det även vara svårare just för att man inte är van ännu vid koppen. Man ska lära sig något nytt och man spänner sig kankse utan att veta om det.

sen kan placeringen av koppen ibland kankse göra att det känns svårare, ibörjan kankse den sitter lite tryckt åt något håll och då kan det vara svårare att kissa.

Vad gör man då? Man kan prova med att ändra ställning, sträcka på sig sitta än på ena sidan av rumpan och sen på den andra, andas lite lugnt.

Jag brukar strunta i att försöka så mycket utan prova igen efter en liten stund och då ta det mer lugnt.

Har du brått så ta ut koppen istället för att bråka med det just då och när du har bättre med tid så övar du på att kissa med kopp.

En del kan ha en för hård elelr stor kopp? Men oftast är det nog mellan öronen det sitter att det inte går. Så ta det lugnt och stressa inte och tänk inte att du inte kan kissa! Då säger du till kisseriet att det inte kan kissa och då kissas det inte!
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptytis okt 21, 2008 10:23 am

Ett tips är ju att sitta fel väg på toan, alltså att sitta och titta mot spolknappen. Då töms blåsan lättare. Det här är något man kan använda sig av vid t.ex. urinvägsinfektion när man kan ha svårt att tömma blåsan helt.

Men som sagt, svara gärna på frågorna ovan så kan vi se om koppen kanske påverkar din kropp fysiskt.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
AnnaE
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 4
Menskopp? : Dica Cup
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-10-17

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptytor okt 23, 2008 9:33 pm

Jag har testat att använda koppen nu några dagar fast jag inte har mens bara för att testa det har med kisseriet ännu mer. Det är inte alltid stora problem utan ibland bara att jag har svagare stråle än normalt och ibland är det inte några problem alls. Så kan ju ha att göra med hur koppen sitter. Kan det vara så att den trycker på urinblåsan om den sitter för långt in? Jag har bara använt koppen under två mensperioder, så det kan ju också vara att jag behöver vänja mig vid den. Jag har en Divacup, storlek 1.

Jag ska snart ha mens och då ska jag göra mer efterforskningar och använda mig av era tips.

Anna
Till överst på sidan Gå ner
Helen
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 11
Menskopp? : Jag har Femme cup
1:a Koppen? : 1900
Registration date : 08-05-25

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptyons okt 29, 2008 2:26 pm

Rent tekniskt borde den kunna trycka lite på urinröret kanske? Har du kanske en för stor kopp? eller fel vinkel på den? Prova dig fram och låt oss andra få veta dina knep.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.babyheaven.se
AnnaE
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 4
Menskopp? : Dica Cup
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-10-17

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptylör nov 01, 2008 11:04 pm

Nu har jag testat en vecka till och kan meddela att det har gått mycket bättre! Det stämmer nog att det är ganska mycket mentalt det hela (enda gången jag verkligen inte kunde kissa var när det stod en trevlig kille som jag hade pratat med precis utanför toadörren och jag med andra ord var lite nervös och stressad). Om jag ändå har haft svårt att kissa har jag dragit lite i koppen så att den hamnar längre ut och då har det oftast inte varit några problem.

Förutom några små läckage har koppen nu fungerat utmärkt och jag är frälst! Detta är ju underbart! Jag hoppas bara att jag kan få bukt med de få läckagen så att jag helt och hållet kan lita på koppen.
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptysön nov 02, 2008 8:23 pm

Det kommer du att få! Vi tipsar dig längs vägen! berätta när du tycker det läcker och vad du då gjort vilken dag det är och hur mycket du blöder när det händer! Så ska vi nog få ordning på det!

Man säger att det tar mellan 3 och 6 mensar innan man riktigt fått kläm på det! Och om man tänker efter så var det ju inte så tryggt med bindor och tamponger heller i början Shocked

Det händer att även jag som använt kopp i många år att jag får den lite snett eller har för brått och då känner jag att något inte står rätt till ganska snabbt och det bara är att börja om. Man känner sig liksom lite fuktig i den nedre delen av slidan om man ska försöka beskriva det och då vet man att något är på väg att läcka! Men men du lär dig med tiden!

Vi finns här! Så bara fråga på!
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptymån nov 03, 2008 3:36 pm

Om den läcker kan du testa att dra den lite neråt. Kan hända att den ligger lite för högt upp för att musklerna ska få ett bra tag om koppen. Det brukar vara mitt första råd, att dra koppen lite neråt. Hjälper inte det tar vi nästa steg. Ler Skönt att du fattat tycke för koppen och att kisseriet kom igång!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
AnnaE
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 4
Menskopp? : Dica Cup
1:a Koppen? : år 2008
Registration date : 08-10-17

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptytor nov 06, 2008 11:40 pm

Ok. jag ska testa det nästa gång!
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Emptytis nov 11, 2008 8:33 pm

Tänk även på vinkeln när du sätter in den...slidan ligger inte rakt uppåt utan om man sitter på en stol så följer kanalen stolens vågräta stajl...
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Kan inte kissa med menskopp! Empty
InläggRubrik: Sv: Kan inte kissa med menskopp!   Kan inte kissa med menskopp! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Kan inte kissa med menskopp!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Informationsmaterial om menskopp?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Allmänt om Menskoppar :: Menskopp?? Vad?-
Hoppa till: