| Mens och smärta | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Caija Grundaren ;0)
Antal inlägg : 68 Age : 39 Menskopp? : Lunette 1:a Koppen? : 1998 Registration date : 08-05-23
| Rubrik: Mens och smärta tor maj 29, 2008 2:31 am | |
| Hur löser du dina menssmärtor? Många dras ju med svåra smärtor och kraftiga blödningar, medan andra knappt känner något alls. Vissa äter panodil, ipren och andra smärtdämpande piller för att underlätta utrensningen av livmodern. Jag slutade äta värktabletter för ett bra tag sedan, jag tar sällan tabletter om jag inte absolut måste, och då pratar vi feber på 39,5 grad. Jag fick frågan i en annan tråd i presentationsdelen hur jag tar mig tablettlös genom smärtan. Jag ser mensen som en rening av kroppen, och jag har inte ont, mensvärken är inte ond, det är en kraft som arbetar, en ren o skär kvinnokraft som arbetar för att hålla min kropp i gott skick så den kan bära fram ett litet yngel någongång. Så det handlar en del om att lägga om sitt tänkande, det är itne smärta, det är kraft. Det är litet att visualisera och intala sig själv om att smärtan inte är smärta utan en kraft, allt är inte svart och vitt, och när livmodern drar ihopa sig för att stöta bort oanvända slemhinnor och ägg så är det en renande kraft och inte någon smärta. Det är nödvändigt, viktigt och bra att det sker. Mycket ligger i hur man ser på saker och ting i sin vardag, nu säger jag itne att man blir smärtfri bara för att man är optimistisk och visualiserar, för jag är derakt inte smärtfri. Men den smärtan har så många nyanser och berättar för mig om hur min kropp mår. *trött* Jag har nog virrat ihopa det litet, men förhoppnignsvis så får ni något sammanhang i det hela | |
|
| |
Ioma Moderator
Antal inlägg : 17 Menskopp? : Jag har ingen ännu 1:a Koppen? : 1900 Registration date : 08-05-28
| Rubrik: Sv: Mens och smärta tor maj 29, 2008 1:13 pm | |
| Jag förstår vad du menar. Har själv inte så ont längre men förr hade jag så gräsligt ont och var tvungen att ta medicin för att orka med dagen. Jag äter väldigt mycket medicin för att överleva dagen så en alvedon tar jag allt om jag får ont. Men jag försöker tänka som du skriver dock ;-) | |
|
| |
Svea Grafik/Layout Nisse
Antal inlägg : 213 Age : 56 Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan. 1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Mens och smärta tor maj 29, 2008 5:37 pm | |
| De säger att det blir lättare med åldern!!! och när man fått barn!!! först efter 6 barn så kan jag känna att jag inte har så ont längre... Hehe... bästa sättet att lindra smärtan utan medicin är att röra på sig...
Som ung hade jag väldigt ont och fick då starka värkmediciner... dessa gav mig sedan problem med levern som tog lång tid att läka ut.
Jag tänker ingenting faktiskt om det här utan det är som det är och så är naturens gång... | |
|
| |
Rexy Moderator
Antal inlägg : 31 Age : 49 Menskopp? : Jag har 1:a Koppen? : 1900 Registration date : 08-05-29
| Rubrik: Sv: Mens och smärta tor maj 29, 2008 10:32 pm | |
| Inte lika lätt för mig kanske, som ligger och kräks 4 dagar av 9 dagar mens och sen har en värk som gör att det känns som migrenen har flyttat ned i magen dom resterande. Tilsammans med migren får jag tillägga. En kraft är det nog, som river sönder mig, så jag håller mig till mina p-piller ett tag till tror jag. | |
|
| |
Häpp Nyfiken
Antal inlägg : 8 Menskopp? : Mooncup B 1:a Koppen? : 2005 Registration date : 08-07-19
| Rubrik: Sv: Mens och smärta lör jul 19, 2008 10:34 am | |
| Njaä, så kraftfull känner jag mig inte när mensvärken slår till faktiskt. Jag har absolut inga problem med att ta värktabletter, om det kan hjälpa mig att fungera någorlunda normalt de där dagarna.
Oftast har jag dock inte mer mensbesvär än lite småont i magen och det bryr jag mig inte om att medicinera. | |
|
| |
Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Sv: Mens och smärta lör jul 26, 2008 9:41 pm | |
| - Rexy skrev:
- Inte lika lätt för mig kanske, som ligger och kräks 4 dagar av 9 dagar mens och sen har en värk som gör att det känns som migrenen har flyttat ned i magen dom resterande. Tilsammans med migren får jag tillägga. En kraft är det nog, som river sönder mig, så jag håller mig till mina p-piller ett tag till tror jag.
Jag hade migrän i 3 dygn varje gång jag fick mens efter att ha fött min andra dotter. Jag kräktes och svimmade av och till under 3 dygn och kunde inte ta hand om varken mig själv eller mina barn. Min man fick alltså vara hemma från jobb varje månad. Till slut fick jag nog och tog kontakt med en som jobbar med traditionell kinesisk medicin (TCM). Jag gick hos henne i ett halvår och fick bland annat akupunktur för att jämna ut mina hormonnivåer. Nu har jag inga som helst problem vid mensen (har dock jobbig ägglossning). | |
|
| |
Rexy Moderator
Antal inlägg : 31 Age : 49 Menskopp? : Jag har 1:a Koppen? : 1900 Registration date : 08-05-29
| Rubrik: Sv: Mens och smärta fre aug 01, 2008 9:01 pm | |
| Tyvärr utgår akupunktur för mig. Nålskräck. Jag ser inte för mig nåt värre skebne i hela universet enn att inte bara få en nål i mig, utan den sitter fast dessutom. Länge. Och nej, det är inte smärtan som är problemet och heller inte nån penetrering, jag vet den inte ens penetrerar huden :S | |
|
| |
Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Sv: Mens och smärta fre aug 01, 2008 9:53 pm | |
| Jag har oxå nålskräck, men min TCM gav mig först moxa där man värmer akupunkturpunkterna istället för att sticka med nål. Det kanske är något du kan testa om du vill pröva på TCM! | |
|
| |
anicka Nyfiken
Antal inlägg : 3 Age : 41 Menskopp? : Jag har en... 1:a Koppen? : år 1900 Registration date : 08-12-08
| |
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Mens och smärta | |
| |
|
| |
| Mens och smärta | |
|