| Vad tycker du om Lunetten??? | |
|
+6Miina Rexy J.La Caija ullegulle78 Svea 10 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Svea Grafik/Layout Nisse
Antal inlägg : 213 Age : 56 Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan. 1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Vad tycker du om Lunetten??? fre maj 23, 2008 3:48 pm | |
| Lunetten finns i två storlekar och tillverkas i Finland enligt mycket hårda regler och direktiv | |
|
| |
ullegulle78 Nyfiken
Antal inlägg : 5 Menskopp? : Jag har 1:a Koppen? : 1900 Registration date : 08-05-25
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? sön maj 25, 2008 3:22 pm | |
| Har precis beställt en Lunette. Är inne på 3:e dagens användande och det är mycket enklare än vad jag trodde det skulle vara! Ska bli spännande att se hur det går nästa gång, det är ju alltid lite mer i början.. | |
|
| |
Svea Grafik/Layout Nisse
Antal inlägg : 213 Age : 56 Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan. 1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tis maj 27, 2008 1:09 am | |
| Jag valde Lunetten för att jag vet att den är tillverkad under rigorösa kontroller och under hårda lagar och regler! Samt att den är just tillverkad nära Sverige gör den mer miljövänlig eftersom den inte åkt så långt samt att den är framtagen i ett land som liknar vårt!!! (fast de har en mycket krångligare byråkrati där behöver man ha blanketter för att få fylla i blanketter) Lunetten är ganska slät och är fast i sin gummighet som ger bra stadga tycker jag... Jag har klippt av min antenn helt för den skavde så in i tusan men sedan jag tog bort den så har det varit kanon! Jag trivs med min Lunette!!! Lunetten har jag haft i snart 2 år innan dess hade jag annat märke. | |
|
| |
Caija Grundaren ;0)
Antal inlägg : 68 Age : 39 Menskopp? : Lunette 1:a Koppen? : 1998 Registration date : 08-05-23
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? ons maj 28, 2008 11:41 am | |
| Jag fick min Lunette nu i våras, då jag har p-stav och ibland blöder igenom så har tamponger och annat sk*t bara gett mig underlivsproblem som torra slemhinnor osv. Men med Lunetten så kan jag utan problem ha min lilla ynkliga blödning som kommer nångång i kvartalet! Just dess släthet gör att jag tycker den är lätt att sätta in och antennen har jag fortfarande i fullängd men misstänker att jag kommer bli tvungen att korta av den när jag börjar rida med min menskopp i. Men till vardags bekymrar inte antennen mig. | |
|
| |
J.La Nyfiken
Antal inlägg : 5 Age : 38 Menskopp? : Jag har 1:a Koppen? : 1900 Registration date : 08-05-29
| |
| |
Rexy Moderator
Antal inlägg : 31 Age : 49 Menskopp? : Jag har 1:a Koppen? : 1900 Registration date : 08-05-29
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tor maj 29, 2008 10:33 pm | |
| Jag har den minsta lunette, och trivs rätt bra med den efter första användningen klipte jag av ett led på antennen och provar nu med det. Får se om jag behöver klippa av en bit till vid nästa mens | |
|
| |
Caija Grundaren ;0)
Antal inlägg : 68 Age : 39 Menskopp? : Lunette 1:a Koppen? : 1998 Registration date : 08-05-23
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? fre maj 30, 2008 8:24 pm | |
| | |
|
| |
J.La Nyfiken
Antal inlägg : 5 Age : 38 Menskopp? : Jag har 1:a Koppen? : 1900 Registration date : 08-05-29
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? lör maj 31, 2008 10:52 am | |
| | |
|
| |
Svea Grafik/Layout Nisse
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? lör maj 31, 2008 4:30 pm | |
| - J.La skrev:
- Sveadmin skrev:
- ...Jag har klippt av min antenn helt för den skavde så in i tusan men sedan jag tog bort den så har det varit kanon!...
Jag har också en lunette som skaver som tusan. Har inte vågat klippa av hela antennen för att jag är rädd att jag inte ska få ut den då. Är det svårt att ta ut den när den är utan antenn? Den kan inte försvinna i intet!! hihi men klipp av en liten bit i taget så blir det inte så plötsligt jätte ingen antenn!!!! då kan man ju sluta klippa där det känns bra!!! jag gjorde så men det var under samma mens som hela åkte bort och sedan dess har jag inte känns något alls av min kopp!!! Antennen är ju inte till för att dra i utan mer att man ska kunna hitta fram till den och hitta botten på koppen som ju är den del man drar i när man ska ta ut den. mina döttrar har båda sina antenner kvar nu talar vi menskoppar så ni fattar vad jag menar trots att jag har lite syfningsproblem i denna mening!!! | |
|
| |
Svea Grafik/Layout Nisse
| Rubrik: Jaha en som längtar till nästa mens!!! lör maj 31, 2008 4:32 pm | |
| | |
|
| |
J.La Nyfiken
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tor jun 05, 2008 3:30 pm | |
| | |
|
| |
Svea Grafik/Layout Nisse
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tis jul 15, 2008 11:39 am | |
| Klipp av den helt vetja... det var så för mig... inte förrän hela vart av så kändes inte koppen längre!!! (var försiktig och håll den gärna upp mot ljuset så ser du vart den slutar så du inte klipper i botten på koppen Den kan inte försvinna och det du gör är att du krystar ner koppen och håller kvar krystet medan du tar ut koppen trycker till den i sidan så vacuumet släpper... lycka till... skulle den fortfarande kännas så har du den kanske lite för långt ner??? den ska ju sitta lågt ner så att du kan känna botten en liten bit in bara... nästan som en kork ;0) | |
|
| |
Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? lör jul 26, 2008 9:07 pm | |
| - J.La skrev:
Jag har klippt lite i taget, har nu bara en pyttebit kvar och den skaver och skaver... aich Har du den lilla eller stora? Blir det att skava vid slidmynningen eller inuti? | |
|
| |
Xenia Novis
Antal inlägg : 30 Menskopp? : Jag har en Mooncup B och Lunette 2 1:a Koppen? : år 2008 Registration date : 08-07-28
| Rubrik: Ger upp! lör sep 06, 2008 6:26 pm | |
| Bah! Jag håller på att ge upp på min Lunette storlek 2 (stora storleken). Den gör ju bara jätteont att ta ut! Har provat den under två mensperioder och ingen förbättring. Uppgraderade från Mooncup B (liten) till Lunette 2 eftersom jag ville ha större kapacitet eftersom jag blöder mycket. Men vad jag inte hade räknat med är att även om Lunetten är större och rymmer mer i "utsläppt" läge, så trycks den ihop i kroppen (oval) och volymen minskar. Troligtvis är det därför som den börjar läcka en bra bit innan hålen nås. Detta innebär att Lunette 2 och Mooncup B rymmer ungefär lika mycket för mig. Lunetten har en större diameteröppning och något styvare så den "poppar" ut sig på vägen ut och skrapar upp mynningen oavsett hur mycket jag försöker att trycka ihop den när jag tar ut den. (Dessutom trycker den mot urinblåsan så att jag gjorde på mig för första gången sedan jag var barn!) Jag ska ge den en chans till i nästa månad. Sen lägger jag ner försöket med Lunetten. Synd, för jag har ju läst så mycket bra och positivt om Lunetten. Men alla kroppar kan ju inte vara likadant konstruerade så det som passar en person behöver inte passa någon annan | |
|
| |
J.La Nyfiken
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? fre okt 31, 2008 11:58 pm | |
| - Miina skrev:
- J.La skrev:
Jag har klippt lite i taget, har nu bara en pyttebit kvar och den skaver och skaver... aich Har du den lilla eller stora? Blir det att skava vid slidmynningen eller inuti? Oj, det var ett tag sen jag skrev här.. Jag har den stora, och den skaver vid slidmynningen. Har klippt av hela antennen och försökt få en så mjuk kant som möjligt, men nix, funkar inte iaf. Min gissning är att jag kanske inte riktigt fått tillbaka mina knipmuskler ännu(fick bebis för 10 månader sen), och/eller så kanske jag valde en strl för stor, jag har rätt kort bäckenben (om du förstår hur jag menar?).. Jag har ändå testat min menskopp varje mens för jag vill så gärna att det ska funka bra och vissa dagar funkar det fakiskt, dock inte de dagar jag har mycket mens då vill den liksom glida ner så det känns som om den ska ploppa ut (därav min gissning att knipmusklerna är lite slappa) :/ | |
|
| |
Svea Grafik/Layout Nisse
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? sön nov 02, 2008 8:33 pm | |
| hehe jepp du har nog svarat på det redan! Det som är positivt är att du kan använda menskoppen till att öva upp din bäckenbotten igen! Du kan lättar känna vad du ska göra eftersom där sitter något. SÅ när du sätter in den så försök knipa om den och känn efter med fingret om den flyttar på sig eller vad som händer. när du gjort det här ett tag så kommer koppen att sitta på plats. Storleken på menskopparna är inte så viktig egentligen utan det gör mer att unga tjejer har lättare att börja med dem om de är lite mindre. Hur lång är du? en del som är korta till växten kan vara hjälpta av den mindre koppen eftersom Lunettes lilla är kortare i rocken så att säga. Det kan även vara så att du inte får till ordentligt med vacuum så den därför glider ner en våning förmycket. Vad händer om du puttar upp den? Åker den ner på en gång? Om du sätter in den högt vad händer då? Åker den ner och sitter i mynningen då med? Om det skaver så sitter den ju för långt ner och det har du ju redan fattat. vad skiljer sig från när du använde menskoppen förut? Hade du den före bebisen för 10 månader sedan och hur länge hade du använt den då? Funkade det bra? Många frågor från en frågvis ;0) | |
|
| |
J.La Nyfiken
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tis feb 03, 2009 5:43 pm | |
| Jag har vänt min menskopp ut och in, funkar mycket bättre och skaver inget alls. Underbart! Jag är rätt så kort, 154 cm bara, så kanske är det också så... Har inte använt menskopp innan min bebis så vet ju faktiskt inte eg. hur den ska sitta om man har bra knipisar... Men jag kniiiiiiiiiiper allt som oftast nu så knipisarna blir starka igen | |
|
| |
prinsessan81 Novis
Antal inlägg : 35 Menskopp? : Jag har en LadyCup L 1:a Koppen? : år 1900 Registration date : 09-04-26
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tis maj 26, 2009 11:03 pm | |
| Jämförde lilla och stora Lunette i en butik idag. Det man ofta hör är att Lunettes koppar är så hårda men jag märkte att det mest gällde den stora. Den lilla är betydligt mjukare och lättare att fälla ihop..! Kan vara bra att veta. | |
|
| |
Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tis jun 02, 2009 4:13 pm | |
| Nja, det håller jag inte med om. Var det testkoppar du kände på i butiken? | |
|
| |
prinsessan81 Novis
Antal inlägg : 35 Menskopp? : Jag har en LadyCup L 1:a Koppen? : år 1900 Registration date : 09-04-26
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tis jun 02, 2009 8:47 pm | |
| Japp, det var testkoppar. Är de inte av samma slag? Det var ganska stor skillnad på den lilla och den stora. | |
|
| |
Miina Moderator
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? ons jun 03, 2009 8:13 am | |
| Den lilla testkoppen är gissningsvis gjord i samma omgång som min egen testkopp, det vill säga i ett billigare silikon som är aningens mjukare och sladdrigare och därför kändes den mjukare. Visst är den lilla koppen aningens mjukare än den stora, men det är minimalt enligt mig, men just den lilla testkoppen är som sagt mjukare. | |
|
| |
prinsessan81 Novis
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? ons jun 03, 2009 4:57 pm | |
| | |
|
| |
prinsessan81 Novis
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tis jun 16, 2009 12:09 am | |
| Har skrivit tidigare om min Ladycup som jag inte fick riktigt att fungera. Nu har jag skaffat en stor Lunette i hopp att den inte skulle läcka och att den skulle poppa upp snabbt och lätt. Och läcker gör den faktiskt inte och den poppar upp mycket lättare! Vilken underbar känsla! Men tyvärr så får jag värk av den och den trycker på blåsan så det verkar som att den är för hård för mig. Synd för annars fungerar den så bra. Är det någon som upplevt något liknade? Skulle en mindre passa? Fast då kanske den läcker?! Om någon haft liknande problem, vad gjorde ni då? Tack för ett bra forum! | |
|
| |
ks171 Nyfiken
Antal inlägg : 2 Menskopp? : Jag har en... 1:a Koppen? : år 1900 Registration date : 09-12-15
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tis dec 15, 2009 10:48 pm | |
| håller på att ge upp med min Lunette (stora). Får som ett baksug och den öppnar sig inte. Snurrar och snurrar men inget händer. Har försökt att sticka upp ett finger för att det ska släppa och det gör det inte. Har användt menskopp i över ett halv år, läst allt möjligt om hur man viker, hur man stoppar in den men inget funkar bra för mej. Känns inte alls roligt. | |
|
| |
prinsessan81 Novis
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? tis dec 15, 2009 11:10 pm | |
| Jag har fått min stora lunette att funka nu. Fick inte heller upp den i början alltid. Men nu släpper jag den väldigt tidigt, nästan när halva fortfarande är ute! I värsta fall kan du ju prova en annan, de är väldigt olika allihopa. Den lilla ladycupen var busenkel att få upp men den är ju väldigt liten. Men kanske en mindre skulle vara lättare för dig? | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Vad tycker du om Lunetten??? | |
| |
|
| |
| Vad tycker du om Lunetten??? | |
|