När man väl lyckats sätta i en menskopp och den sitter bra, så ska man ju så småningom även ta ut den.
Jag brukar göra såhär:
Börjar med att tvätta händerna om jag har tillgång till rinnande vatten, sedan särar jag på blädderblocket så jag hittar antennen på koppen, antennen använder jag sedan som en guide till att hitta bottnen på min lunette, som jag sedan nyper tag om bottnen där det är räfflat, oftast så släpper vakuumet då, men inte alltid.
Släpper inte vakuumet så brukar jag föra ett finger vid sidan av koppen och trycka mot koppväggen så att vakuumet släpper, sedan nyper jag tag om bottnen och drar ut alltihopa.
Det är sällan det är så mycket blod i koppen att man riskerar att spilla, iaf för min del, det beror ju självklart på när man tömde koppen senast och hurmycket man blöder.
Sedan tömmer jag innehållet antingen i toastolen eller i vasken, sköljer ren koppen och sätter in den i underlivet igen, ibland sittandes eller ståendes i "tampongställningen" med ena foten på toastolen eller badkarskanten. Det beror på vad min kropp går med på den dagen