Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Cellförändringar och tampong v/s menskopp lör jul 26, 2008 9:22 pm | |
| I nov.-07 fick jag veta att jag plötsligt fått grava cellförändringar i sista förstadiet innan cancer. Jag kunde inte förstå hur det kunde gå så snabbt för mig eftersom jag hela mitt liv varit helt fri från förändringarna och så även var vid provet innan som togs 2 år tidigare. Normalt säger man att det tar 10 år från första cellförändringen tills man utvecklat cancer. För mig gick det alltså från noll till sista förstadiet på 2 år.
Efter alla operationer kom jag till en svensk gynekolog som tog ett uppföljningsprov. Han frågade nästan genast efter att han läst min journal om jag använder tamponger. Självklart berättade jag om min älskade menskopp och han blev eld och lågor. Han berättade att tamponger tyvärr fungerar lite som en vass flaskborste i slidan och genom att riva upp hudytan många gånger kan man skada cellerna så pass illa att cellförändringarna blir väldigt snabba i jämförelse med om man aldrig skulle ha använt tampong.
Han berättade att han alltid varit emot tamponger och att de gör oerhört stor skada inne i slidan. Han sa även att han önskar att tamponger skulle bli förbjudna för kvinnor som har haft cellförändringar.
Vi får en mycket bättre intimhälsa med menskoppen där tamponger istället torkar ut slemhinnorna och skadar våra celler. Detta är något som åtminstone jag anser att är viktigt att ha i åtanke när vi väljer mensskydd!
Hade jag aldrig använt tamponger i mitt liv hade cellförändringarna troligtvis kommit mycket långsammare å andra sidan hade jag kanske redan haft livmoderhalscancer om jag använt tampong nu istället för menskopp. Det väcker eftertanke, åtminstone hos mig. | |
|
Svea Grafik/Layout Nisse
Antal inlägg : 213 Age : 56 Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan. 1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Cellförändringar och tampong v/s menskopp tor jul 31, 2008 10:05 pm | |
| Tycker inte det är speciellt konstigt att tamponger orsakar både det ena och det andra..tyvärr... Doktorns beskrivning stämmer ju och då får ju bakterier och annat jox fäste på den oskyddade slemhinnan... och kan göra skada... Hemskt tråkigt att läsa att du drabbats på detta sätt... hoppas att du nu ska slippa mer sådant!!! Skickar all god kraft åt ditt håll!!! Det är ju det som är märkligt.. att tester efter tester påvisar att tamponger är skadliga... men ändå fortsätter folk att använda dem utan att blinka!!! Det är så svårt att förstå... har nyligen haft kontakt med en organisation som heter AKTA som jobbar för att tamponger ska "bannlysas" AKTA (Alice Kilvert Tampon Alert) http://www.tamponalert.org.uk/ Här finns en ung tjejs öde för att hon använde tampong! | |
|
Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Sv: Cellförändringar och tampong v/s menskopp tor jul 31, 2008 10:41 pm | |
| Tack för goda krafterna! Fruktansvärt att tampongerna ska få göra så stor skada, att kvinnor måste dö för att världen ska reagera. Jag hoppas människor kan lära sig av hennes, och andras, öde! | |
|
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Cellförändringar och tampong v/s menskopp | |
| |
|