Miina Moderator
Antal inlägg : 158 Age : 45 Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06. 1:a Koppen? : År 2003 Registration date : 08-07-26
| Rubrik: Lunette tvål och tvättservett lör jul 26, 2008 9:33 pm | |
| Lunette har tagit fram två "tillbehör" som man kan använda på alla menskoppar.
Tvålen har PH-värde 3,5 vilket är det ph-värde vi har i slidan vid mens. Tvättar vi koppen med tvål som har för högt ph-värde är risken stor att man kan få svamp om man är känslig. Tvålen är tillverkad av vegetabiliska råvaror och innehåller Aqua (vatten), Sodium Laureth Sulfate (vegetabilisk tvättsubstans från kokosfett och palmolja), Sea Salt (havssalt), Citric Acid (citronsyra), Citrus Limonum (citron, eterisk olja), Eucalyptus Globulus (eucalyptus, eterisk olja).
Sen finns även en tvättservett som de tagit fram för att man ska kunna rengöra koppen även när man inte har tillgång till tvål och vatten. Servetten inneåller endast vatten och alkohol och desinficerar väldigt bra, både händer och kopp, men får inte användas som intimrengöring eftersom alkohol är uttorkande för slemhinnorna.
Själv använder jag tvålen hemma och servetten om jag måste tömma koppen när jag t.ex. är på stan, samt som avslutningsrengöring då mensen är slut. | |
|