Menskopp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp
 
PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

 

 Varför så mycket dyrare än andra koppar?

Gå ner 
+3
Miina
gh64
Nizhoni
7 posters
FörfattareMeddelande
Nizhoni
Novis
Novis



Antal inlägg : 29
Age : 45
Menskopp? : Jag har en Keeper I love you och en Moon Cup (US)
1:a Koppen? : 2005
Registration date : 08-10-14

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptylör okt 18, 2008 11:30 am

Såg på pepplon.se att de ville ha 995 kr för en MiaCup, det är ju en mindre förmögenhet! Varför är denna kopp så mycket dyrare än andra? affraid
Till överst på sidan Gå ner
gh64
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 9
Menskopp? : DivaCup
1:a Koppen? : 2008-02
Registration date : 08-06-01

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptylör okt 18, 2008 11:50 am

För att den är lila... Väldigt glad
Allvarligt... de tar ju 313 för en Lunette, när www.mkopp.se bara tar 289 för samma kopp, så de verkar över lag vara dyrare.
/G
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptylör okt 18, 2008 2:13 pm

Jag tror det har med förpackningen att göra, att det är en lyxvara, för på https://www.miacup.co.za/ finns Mia Cup att köpas i annan förpackning för ca 280 sek.

Tror att Lunetten är lite dyrare hos Pepplon för att hon är återförsäljare åt Amandas intima medan jag, Amandas intima och Mkopp.se tar produkter direkt från Lunette. Pepplon behöver kanske göra ett påslag för att få sin procent att räcka till, t.ex. för frakter eller liknande.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Nizhoni
Novis
Novis



Antal inlägg : 29
Age : 45
Menskopp? : Jag har en Keeper I love you och en Moon Cup (US)
1:a Koppen? : 2005
Registration date : 08-10-14

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptylör okt 18, 2008 2:39 pm

Miina skrev:
Jag tror det har med förpackningen att göra, att det är en lyxvara, för på https://www.miacup.co.za/ finns Mia Cup att köpas i annan förpackning för ca 280 sek.

Tror att Lunetten är lite dyrare hos Pepplon för att hon är återförsäljare åt Amandas intima medan jag, Amandas intima och Mkopp.se tar produkter direkt från Lunette. Pepplon behöver kanske göra ett påslag för att få sin procent att räcka till, t.ex. för frakter eller liknande.

Vilken dyr förpackning!

Det där med påslaget är ju självklart, det är alltid dyrare att komma längre bort i ledet från tillverkaren. Det blir fler mellanhänder som alla ska få betalt för sin del i ledet. Ler
Till överst på sidan Gå ner
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptymån okt 20, 2008 7:30 pm

Har pratat med Sami på Pepplon.se och här är ett sammandrag av det samtalet

Miacupen är en produkt som får menskoppen att inte vara en grå produkt och är lite mer lyxig så blir det ett sådant pris just nu. Den är dyr i inköp och då blir den dyr ut. priset kommer att vara ett annat när den släpps men den kommer att vara dyrare.

När jag frågade om påslaget för menskoppar överlag, så höll Sami att ramla av stolen av skratt! Påslaget för menskoppar är inte som normala produkters påslag för det går inte för då hade vi hamnat på en sisådär 500-600:-! De som tror att man tjänar pengar på dem är på fel spår. Man säljer menskoppar av övertygelsen att det är en bra produkt och resten av tiden så kämpar man med att fler ska fatta det! Utan ett enda öre i ersättning!
Så om folk tycker att Pepplon.se är för dyra så kan de ju tänka på vad de får för pengarna! Snabba leveranser, trevlig och omfattande service och svar på sina frågor både nu och senare och att det är erfaren personal som faktiskt kan menskoppar både av egen erfarenhet och efter att ha gett råd om menskoppar i många år åt andra och inte bara säljer dem.

Enligt Pepplon.se är menskoppar på tok för billiga att det inte blir någon förtjänst kvar och då kan inte menskoppen spridas på ett effektivt sätt. ett högre pris skulle höja menskoppens status och därmed få bort stämpeln "för bra för att vara sant" som faktiskt bidrar till att folk är tveksamma.
ett mer korrekt pris för en menskopp är ca 500-600:- Tycker Sami,

Då skulle det ge kraft och inspiration att promota produkterna mer. Just nu så är det småfolket som sliter med att få ut kopparna, utan ersättning. De få som tillverkar som drar in pengarna och bara väntar på att de längst ner i kedjan ska göra jobbet. En massiv marknadsföring av tillverkarna skulle vara det enda som fick fart på det men det kommer inte in tillräckligt med pengar och på detta sätt kan de växa i lugn och ro och slippa lägga pengar på dyr marknadsföring som skulle sätta fart på intresset för menskoppar.

För min del betalar jag hellre några spänn mer för en menskopp och jag vet att jag får alla tänkliga råd tips osv än att jag betalar billigt och de inte vet ett skit. P.s och de tar tillbaka även menskoppar som inte har den garantin! Vilka fler gör det!?

Som vanligt så svarade Sami snällt på mina frågor fast klockan var mycket mycket sen!

500-600 för en menskopp!? Vad säger ni om det? Det skulle bli ca 50-60 spänn om året! Skulle det ge menskoppen en bättre chans på marknaden så köper jag det argumentet! Vi tänker fy vad dyrt men när man slår ut det på åren så är det ändå en piss i nilen!

Det om detta!
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis okt 21, 2008 10:44 am

Hoppsan! Jag är nog inte av samma åsikt. Ler Jag vet att Lunette marknadsför sig riktigt bra i Finland och har svårt att se att alla tillverkare bara ligger och väntar på att de längst ner i kedjan ska göra jobbet. Om man kommer upp i ett sådan påslag som Sami nämner på andra produkter vill jag mer än gärna börja sälja samma produkter som Sami! Väldigt glad

Visst, menskoppen blir man inte rik på, det är en tjänst till kunderna, men hur ska man kunna sko sig på intimskydd? Jag menar bindor, tamponger, p-piller, kondomer o.s.v. är inget man blir rik på. Det är ett nödvändigt ont så att säga. Samma med blöjor till barn. Man kan inte se menskoppen som en förbrukningsvara enligt mig. Vi kvinnor har inte valt att ha mens, det är något vi blivit tilldelade.

Jag tror faktiskt inte att menskoppen i sig skulle sälja bättre ut till kund om den låg på 500-600 kronor. Jag tror dock att man skulle rikta sig till en annan kundkrets än idag. Jag tror att de medvetna kvinnorna skulle anse sig ha råd att satsa på en kopp och som skulle se det som "dyra varor=bra varor", men samtidigt tror jag att de medvetna kvinnorna redan ser fördelen med koppen och jag tror att man skulle tappa den viktiga kundkretsen; de kvinnor som faktiskt vinner i längden på att använda koppen (unga kvinnor som kanske inte har världens bästa ekonomi, som inte hunnit förstöra sitt underliv med tamponger än och som faktiskt har möjlighet att sprida budksapen till såväl sin mamma, mostrar, fastrar, systrar, kompisar och om några år sina egna barn).

Det är min åsikt!

Mkopp.se tar även de tillbaka menskoppar utan garanti och även jag har bytt ut några stycken, helt på eget initiativ (trots att en kopp t.o.m. var köpt i Sverige i en butik som jag inte har något som helst att göra med och kunden bara råkade hitta mig på nätet när hon hade problem). Så jag har svårt att se att det är därför Pepplon.se ligger högre i pris. Jag tror mer på påslaget. Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Pepplon.se
Nyfiken
Nyfiken
Pepplon.se


Antal inlägg : 5
Menskopp? : Jag har en...
1:a Koppen? : år 1900
Registration date : 08-08-06

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis okt 21, 2008 1:27 pm

Nej man blir inte rik på menskoppar !!!!

men däremot på att sälja engångs!!! Det är en miljarders miljarders maskin i hela världen.
Hade alla kvinnor gått över till tygbindor, tygblöjor och menskoppar så skulle en stor del av världsekonomin få problem! Så snacka inte om att ingen tjänar pengar på engångs!!!
Det finns flera exempel genom tiderna att patent köps upp av mensskyddstillverkare som sedan inte tillverkar menskoppen ändå tex!??? Gör de det för att de inte känner sig hotade? För att de ska tjäna mer pengar på att tillverka menskoppar!!!!???

Statusen för menskoppen behöver höjas för att den ska bli mer attraktiv!!! En billig produkt signalerar dålig kvalitet och som icke trovärdlig i vår materiellt fixerade värld... Så ett högre utgångspris skulle gagna marknaden på sikt och sen kan man ta ner priserna om det nu behövs...

En massiv marknadsföring på de stora gossarnas lekplatser är nödvändig för att menskoppen ska tas på allvar!!!
Till överst på sidan Gå ner
Caija
Grundaren ;0)
Caija


Antal inlägg : 68
Age : 39
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis okt 21, 2008 1:44 pm

Miina skrev:
Hoppsan! Jag är nog inte av samma åsikt. Ler Jag vet att Lunette marknadsför sig riktigt bra i Finland och har svårt att se att alla tillverkare bara ligger och väntar på att de längst ner i kedjan ska göra jobbet. Om man kommer upp i ett sådan påslag som Sami nämner på andra produkter vill jag mer än gärna börja sälja samma produkter som Sami! Väldigt glad

Men det är i Finland, och Finland och Sverige är rätt olika som marknadsföringsplats. I Sverige finns inget väletablerat företag som själv tillverkar och säljer kopparna, ingen företagare som håller menskoppar i lager har råd att betala för tidningsannonser i tex tidningar som vänder sig till unga kvinnor. Inte heller håller det att göra TV-reklam för kopparna. Hade det Funnits ett företag som hade råd att göra reklam hade man kunnar marknadsföra produkten mycket bättre.

Sen som forumsägare tycker jag det är rätt kymigt att man sitter och diskuterar andra företags påslag eller ej, så snälla Miina, sluta med det.
Till överst på sidan Gå ner
Nizhoni
Novis
Novis



Antal inlägg : 29
Age : 45
Menskopp? : Jag har en Keeper I love you och en Moon Cup (US)
1:a Koppen? : 2005
Registration date : 08-10-14

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis okt 21, 2008 1:57 pm

Caija skrev:
Men det är i Finland, och Finland och Sverige är rätt olika som marknadsföringsplats. I Sverige finns inget väletablerat företag som själv tillverkar och säljer kopparna, ingen företagare som håller menskoppar i lager har råd att betala för tidningsannonser i tex tidningar som vänder sig till unga kvinnor. Inte heller håller det att göra TV-reklam för kopparna. Hade det Funnits ett företag som hade råd att göra reklam hade man kunnar marknadsföra produkten mycket bättre.

Fast reklam gör man ju inte för att man redan har pengarna utan för att man ska få en chans att sälja sin produkt och därmed få in pengarna. Så är det med affärer, det kostar (mycket) att börja erbjuda marknaden en produkt eller en tjänst.
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis okt 21, 2008 3:03 pm

Pepplon.se skrev:
Nej man blir inte rik på menskoppar !!!!

men däremot på att sälja engångs!!! Det är en miljarders miljarders maskin i hela världen.
Hade alla kvinnor gått över till tygbindor, tygblöjor och menskoppar så skulle en stor del av världsekonomin få problem! Så snacka inte om att ingen tjänar pengar på engångs!!!
Det finns flera exempel genom tiderna att patent köps upp av mensskyddstillverkare som sedan inte tillverkar menskoppen ändå tex!??? Gör de det för att de inte känner sig hotade? För att de ska tjäna mer pengar på att tillverka menskoppar!!!!???


Jag syftade på att en återförsäljare inte blir rik på att sälja intimskydd. Ler
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis okt 21, 2008 3:06 pm

Caija skrev:

Sen som forumsägare tycker jag det är rätt kymigt att man sitter och diskuterar andra företags påslag eller ej, så snälla Miina, sluta med det.

Det jag nämner i mitt inlägg är det påslag som Svea skrev om (att med samma påslag skulle en menskopp kosta runt 600 kronor), inte påslag på menskoppar! Jag skrev att jag vill sälja samma produkter som Sami med det påslaget! Påslaget på naturkosmetik och biologisk hudvård motsvarar inte de priserna tyvärr. Det var detta jag syftade på. Som du kanske ser tidigare i mina inlägg så försvarar jag Pepplons påslag som är lite högre en genomsnittet på Lunette.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Det har du rätt i Miina!   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptyons okt 22, 2008 11:34 am

Miina skrev:
Pepplon.se skrev:
Nej man blir inte rik på menskoppar !!!!

men däremot på att sälja engångs!!! Det är en miljarders miljarders maskin i hela världen.
Hade alla kvinnor gått över till tygbindor, tygblöjor och menskoppar så skulle en stor del av världsekonomin få problem! Så snacka inte om att ingen tjänar pengar på engångs!!!
Det finns flera exempel genom tiderna att patent köps upp av mensskyddstillverkare som sedan inte tillverkar menskoppen ändå tex!??? Gör de det för att de inte känner sig hotade? För att de ska tjäna mer pengar på att tillverka menskoppar!!!!???


Jag syftade på att en återförsäljare inte blir rik på att sälja intimskydd. Ler

Det har du helt rätt i! Men det är inte så många som är ÅF för pappersbindor ( på det sätt som vi säljer menskoppar för det är inte lönsamt för dessa jättar)

och den branschen ska vi inte ens gå in på hur det går till där! Eller jo jag kan berätta att de stora tillverkarna låter affärerna betala dem för att få sälja deras märken av bindor och tamponger! Då kanske man förstår vilken ekonomisk apparat det är!

sen det här med pålägg beror ju på vad det är för produkt och hur många man säljer.. tex mjölk har ju inte så mycket pålägg per liter men det säljs massor och en bil har ju säkert minst 100% pålägg men det säljs ju inte lika många bilar som liter mjölk.
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptyfre okt 24, 2008 8:20 am

Faktiskt så har en bil väldigt lite i pålägg. Ler Jag höll på att smälla av när jag fick lära mig om bilförsäljning av min man som är platschef på en bilfirma. Har alltid undrat varför de prutar typ någon tusenlapp på 100.000-tals kronor, men marginalerna är så snäva att det helt enkelt inte går att pruta mer. Jag menar personalrabatten är ju inte några stora procentsatser om man säger så, men nu förstår jag ju varför.

Däremot så säljer man kanske 1 bil med en vinst på 75.000-100.000 kronor en dag och då har man ju lixom tjänat in sin lön för den dagen. Det tar ju några fler dagar att sälja mjölk eller mina hudvårdsprodukter eller menskoppar för att komma upp i dem summorna. Wink

Man borde ha blivit tillverkare av engångsbindor och tamponger, eller kanske advokat istället. Laughing
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Svea
Grafik/Layout Nisse
Svea


Antal inlägg : 213
Age : 56
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptymån okt 27, 2008 4:36 pm

Yepp fel bransch och flera år för sena!
Till överst på sidan Gå ner
Persilja
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 21
Age : 49
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptymån okt 27, 2008 11:43 pm

Jag har i alla fall beställt en Miacup direkt från Sydafrika nu, vi får se när den dyker upp. Recension följer Väldigt glad
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis okt 28, 2008 2:10 pm

Intressant! Berätta hur det går med tull och frakt och sånt som ibland kan strula!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Persilja
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 21
Age : 49
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis nov 11, 2008 8:19 pm

Nå, beställning och mottagande var i alla fall helt utan strul. Den skickades rekommenderat från Sydafrika med korrekt tull-lapp, uppgivet värde 29 EUR - dvs. ingen tull, moms och annat.

Som det beskrivs på en massa andra sidor så ligger den i en snygg liten ask tillsammans med all dokumentation och själva koppen har en läcker liten glansig sammetspåse att "bo" i. Så nu ska jag bara tvätta och koka den och så är vi ready för test nästa vecka :-)
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis nov 11, 2008 9:23 pm

Perfekt! Grattis till din nya sydafrikanska! Ler Var det alltså samma förpackning som den Pepplon har?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Persilja
Nyfiken
Nyfiken



Antal inlägg : 21
Age : 49
Menskopp? : Jag har en Ladycup L
1:a Koppen? : 2008
Registration date : 08-07-25

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptytis nov 11, 2008 10:15 pm

Miina skrev:
Perfekt! Grattis till din nya sydafrikanska! Ler Var det alltså samma förpackning som den Pepplon har?

Japp, samma eleganta lilla paket och påse. Dock inga gratis Milton-tabletter ;-)
Till överst på sidan Gå ner
Miina
Moderator
Miina


Antal inlägg : 158
Age : 44
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Emptyons nov 12, 2008 9:02 am

Ok. Kul att det funkade så bra med leveransen!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.renasmorjan.com
Sponsored content





Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty
InläggRubrik: Sv: Varför så mycket dyrare än andra koppar?   Varför så mycket dyrare än andra koppar? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Varför så mycket dyrare än andra koppar?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Lady Cup Multi colours vad tycker du om den?
» Lunettes koppar
» Ni som har flera olika koppar

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Märken & Storlekar :: Här är märkena! :: Mia Cup (SydAfrika)-
Hoppa till: